Kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning
Artikkel | Sist oppdatert: 06.01.2025 | Kunnskapsdepartementet
Kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning består av nivå 6–8 i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR).
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) beskriver det formelle utdanningssystemet i Norge.
Rammeverket går fra kvalifikasjonen på nivå 2 som er bestått grunnskole, til nivå 8 som er bestått doktorgrad. Denne strukturen er tilknyttet («henvist») til EUs kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring: the European Qualifications Framework for lifelong learning (EQF). For hvert nivå i NKR ligger det fastsatte læringsutbyttebeskrivelser som er kompatible med dem i EQF.
For høyere utdanning gjelder i tillegg kvalifikasjonsrammeverket for Det europeiske området for høyere utdanning: Framework of Qualifications for the European Higher Education Area (QF-EHEA), også kalt Bologna-rammeverket fordi det er vedtatt som ledd i samarbeidet i Bologna-prosessen, der alle europeiske land deltar[1]. QF-EHEA gjelder kun for høyere utdanning, og nivå 6–8 i NKR er formelt tilknyttet («selvsertifisert til») EHEA, i tillegg til tilknytningen til EQF.
I QF-EHEA brukes begrepet «syklus» om de ulike kvalifikasjonsnivåene. NKR-nivå 6 (bachelorgrad) er dermed knyttet til første syklus i QF-EHEA og nivå 6 i EQF. Tilsvarende er NKR-nivå 7 (mastergrad) knyttet til andre syklus i QF-EHEA og nivå 7 i EQF, mens NKR-nivå 8 (doktorgrad) er tredje syklus i QF-EHEA og nivå 8 i EQF.
Det europeiske kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning (QF-EHEA) ble opprinnelig vedtatt på ministermøtet i Bologna-prosessen i Bergen i 2005. En revidert versjon ble vedtatt på ministermøtet i Paris i 2018. Forskjellen mellom det og det som ble vedtatt i 2005, er at det er tatt inn et delnivå, kalt kort syklus, innenfor første syklus («a short cycle within the first cycle»).
På europeisk nivå har arbeidet med dette kvalifikasjonsrammeverket til 2024 blitt fulgt opp i nettverk koordinert av Europarådet.
I programperioden 2024–2027 for Bologna-samarbeidet er oppfølgingen i sin helhet lagt til en gruppe kalt Thematic Peer Group A on Qualifications Framework, der Kunnskapsdepartementet deltar.
Læringsutbyttebeskrivelsene for hvert nivå i NKR er overordnede, dvs. at de er uavhengige av fagområde, og fastsatt i NKR-forskriften. De beskriver det en person vet, kan, og er i stand til å gjøre som resultat av en læringsprosess. Videre er de delt inn i kategoriene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. For høyere utdanning tilsvarer nivåbeskrivelsene hele grader. Det forutsettes at læringsutbyttet for rett nivå (6 for bachelor, 7 for master, 8 for doktorgrad) brukes ved utarbeidelse av læringsutbyttebeskrivelser i studieplanene ved institusjonene og ved akkreditering av studier.
For høyere utdanning skal vitnemålstillegget Diploma Supplement angi utdanningens nivå i NKR og EQF og syklusen i QF-EHEA, slik at det skal være enklere å sammenlikne utdanningskvalifikasjoner på tvers av landegrenser.
[1] Unntakene er Russland og Belarus, som ble suspendert fra samarbeidet i april 2022.
- Forskrift om Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring og om henvisningen til Det europeiske kvalifikasjonsrammeverket for livslang læring - Lovdata
- Lenke til kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning (QF-EHEA)
- Lenke til nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk
- Lenke til henvisningsrapport til EQF
- Lenke til nivåer og utbyttebeskrivelser høyere utdanning
- Lenke til engelsk oversettelse av nivåer og læringsutbyttebeskrivelser