RETHOS: Fremdriftsplan
Artikkel | Sist oppdatert: 20.06.2023 | Kunnskapsdepartementet
Utvikling av retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene er inndelt i tre faser. Fase 1 består av de åtte tidligere rammeplanstyrte utdanningene. Fase 2 omfatter de øvrige grunnutdanningene. Fase 3 omfatter enkelte videre- og masterutdanninger.
Utviklingsarbeidet er inndelt i tre faser
Fase 1 og 2
Arbeidet med utvikling av retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene er inndelt i flere faser. Fase 1 består av de åtte tidligere rammeplanstyrte utdanningene. Fase 2 omfatter de resterende helse- og sosialfagutdanningene. Fase 3 omfatter enkelte videre- og masterutdanninger.
Høsten 2017 startet de åtte utdanningene som i dag har rammeplaner utarbeidelsen av nasjonale retningslinjer (fase 1): barnevernspedagog-, bioingeniør-, ergoterapeut-, fysioterapeut-, radiograf-, sosionom-, sykepleier- og vernepleierutdanning. Retningslinjene for fase 1 ble fastsatt våren 2019 og måtte følges fra og med studieåret 2020/21.
Det ble våren 2020 bestemt at det skulle utvikles en egen retningslinje for samisk sykepleierutdanning. Utviklingsarbeidet er inkluderet som en del av fase 1. Retningslinjen er fastsatt.
De ti programgruppene i fase 2 startet sitt arbeid i slutten av februar 2018 og består av audiograf-, klinisk ernæringsfysiolog-, farmasøyt (provisor- og reseptar-), medisin-, tannlege-, optiker-, ortopediingeniør-, psykolog-, tannpleier- og tannteknikerutdanning. Retningslinjene for fase 2 er fastsatt.
Paramedisinutdanning ble inkludert i RETHOS fase 2 og startet sitt arbeid høsten 2018. Retningslinjen er fastsatt. Retningslinjene i fase 2 vil bli implementert fra og med studieåret 2021/22.
Fase 3
Programgruppen for helsesykepleierutdanning startet sitt arbeidet i oktober 2019. Dette var den første videreutdanningen som ble inkludert i RETHOS. Retningslinjen er fastsatt.
I starten av desember 2019 startet programgruppene for nye masterutdanninger i barnevern og barnevernsarbeid sitt arbeid. Retningslinjene er fastsatt.
Utviklingsarbeidet for programgruppene for anestesisykepleier-, barnesykepleier-, intensivsykepleier-, operasjonssykepleier- og kreftsykepleierutdanning (ABIOK- utdanningene) startet i januar 2020. Retningslinjene er fastsatt.
Utviklingsarbeidet for tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse- og rusarbeid, masterutdanning i psykisk helse- og rusarbeid for sykepleiere startet i januar 2021. Retningslinjene er fastsatt.
Forskrift om nasjonal retningslinje for masterutdanning i avansert klinisk allmennsykepleie ble utviklet som et samarbeid mellom RETHOS og Helsedirektoratet. Forskriften ble fastsatt i januar 2020.
Utviklingsarbeidet for jordmorutdanningen startet høsten 2021. Retningslinjen er fastsatt.
Det er i tillegg bestemt at det skal utvikles retningslinjer for , jordmorutdanning, utdanning i psykomotorisk fysioterapi og manuellterapi. Utviklingsarbeidet for disse utdanningene startet opp i oktober 2021 (jordmorutdanning) og januar 2022 (psykomotorisk fysioterapi og manuellterapi).
Fremdriftsplaner
Fremdriftsplan for utdanning i psykomotorisk fysioterapi og manuellterapi (fase 3)
Programgruppene utarbeider forslag til retningslinjer | Medio januar 2022 |
Høring | Ultimo juni - medio oktober 2022 |
KD fastsetter retningslinjene | Ikke avklart |
Iverksetting av retningslinjene | Ikke avklart |
Fremdriftsplan for videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge (fase 3)
Programgruppene utarbeider forslag til retningslinjer | desember2023 / januar 2024 |
Høring | januar - mars 2024 |
KD fastsetter retningslinjene | Ikke avklart |
Iverksetting av retningslinjene | Ikke avklart |