RETHOS: Bakgrunn og organisering
Artikkel | Sist oppdatert: 20.06.2023 | Kunnskapsdepartementet
To stortingsmeldinger la grunnlaget for det styringssystemet som i dag gjelder for helse- og sosialfagutdanningene: Meld. St. 13 (2011–2012) Utdanning for velferd – Samspill i praksis og Meld. St. 16 (2016-2017) Kvalitet i høyere utdanning.
Bakgrunn
I Meld. St. 13 (2011-2012) Utdanning for velferd ble det vist til at helse- og velferdstjenestene ikke har god nok innflytelse på det faglige innholdet i disse utdanningene. Meld St 16 (2017-2017) påpekte at de gamle rammeplanene var for statiske og ikke tok opp i seg endringer i kompetansebehovene.
De ovennevnte forhold fører til at kompetansen til nyutdannede kandidater ikke i tilstrekkelig grad imøtekommer tjenestenes kompetansebehov og brukernes behov for kvalitet i tjenestene.
Mange mente at studentene i helse- og sosialfagutdanningene i større grad må forberedes på arbeidsoppgavene og arbeidsmåtene i framtidens helse- og velferdstjenester. For å oppnå dette må både tjenestene og brukergruppene i større grad involveres i utformingen av innholdet i utdanningene.
Det ble konkludert med behov for bedre styring og mekanismer på nasjonalt nivå for å sikre at forventningene oppfylles. Dermed ble det opprettet et nytt styringssystem.
Organisering av RETHOS- arbeidet
Arbeidet med utvikling av nasjonale faglige retningslinjer er et samarbeid mellom Kunnskapsdepartementet (KD), Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID), Barne- og familiedepartementet (BFD) og Helse- og omsorgsdepartementet (HOD). Det ledes av Kunnskapsdepartementet som også vedtar retningslinjene.
Utviklingsarbeidet er organisert som et eget prosjekt i KD. Utviklingsarbeidet består av 3 faser. Fase 1 og 2 omfatter grunnutdanningene og retningslinjene for disse er vedtatt, mens fase 3 omfatter videreutdanninger som er under utvikling.
Prosjektet består av:
- Prosjekteier: Departementsråd i KD
- En styringsgruppe sammensatt av ekspedisjonssjefer fra de fire departementene AID, BFD, HOD og KD. Styringsgruppen ledes av ekspedisjonssjef i KD
- Egne programgrupper for hver utdanning med representanter fra utdanningene, helse- og velferdstjenestene og studentrepresentanter. Kunnskapsdepartementet oppnevner programgruppene etter forslag fra universitets- og høyskolesektoren, tjenestene og Norsk Studentorganisasjon. Gruppene fremmer forslag til retningslinjer og står senere for revidering av retningslinjene
- Et prosjektsekretariat som har ansvaret for planlegging og organisering av utviklingsarbeidet og fasilitering av programgruppene. Sekretariatet består av tre ansatte.