Midtveisevaluering av Erasmus+ og norsk posisjonsnotat til neste programperiode

Erasmus+ er EUs program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett. Det er det største utdanningsprogrammet i verden, med et budsjett på ca. 26 milliarder euro for perioden 2021-2027. Programmet dekker hele utdanningsløpet fra barnehage til voksenopplæring, samt ungdom og idrett, og er delt inn i tre typer hovedtiltak: mobilitet, partnerskap for samarbeid og støtte til politikkutvikling.

Norges kontingent for inneværende periode er på ca. 8 milliarder kroner. Norge har deltatt i Erasmus+, og forgjengere i ulike former, siden 1992.

I 2024 ble det gjennomført en norsk midtveisevaluering av inneværende prograperiode, samt en sluttevaluering av perioden 2014-2020. Evalueringen viser at Erasmus+ i stor grad har levert forventede resultater og virkninger i Norge. Bevisstheten og bruken av programmet har økt, og i inneværende periode har man sett en svært sterk vekst i skolesektoren og innen yrkesfag. De ambisiøse kvantitative målene for inneværende periode som er satt i strategien for norsk deltakelse ser ut til å bli nådd. Samarbeid med europeiske partnere gjør det mulig for norske institusjoner og organisasjoner å dele og utvikle kunnskap, metoder og beste praksis som har potensial til å forbedre kvalitet.

Evalueringen viser også at det sterke sammenfallet mellom norske og europeisk målsettinger, prioriteringer og utfordringer innenfor utdanning, opplæring, ungdom og idrett gjør at Erasmus+ oppleves som et godt verktøy for å nå norske kunnskapspolitiske mål.

Den norske evalueringen ble utarbeidet av Ideas2Evidence og oversendt lit EU-Kommisjonen 26. februar 2024.

Norsk innspill til ny programperiode 2028-2034

Europakommisjonen har satt i gang arbeidet med utarbeidelsen av neste programperiode av Erasmus+ og et første forslag til program er forventet vår/sommer 2025. Det er viktig at Norge benytter muligheten til å påvirke programmet i en retning som gjør det mest mulig relevant og brukervennlig for de relevante sektorene, samt at det samsvarer med prioriteringer i norsk utdannings- og ungdomspolitikk.

Som et ledd i dette arbeidet er det laget et norsk posisjonsnotat knyttet til utarbeidelsen av neste programperiode. Posisjonsnotatet ble sendt til EU-kommiseær for innovasjon, forskning, kultur, utdanning og ungdom, Iliana Ivanova, 7. juni 2024.

Det norske innspillet legger til grunn fem overordnede prinsipper som neste program bør bygge på:

  1.  Kontinuitet og stabilitet
  2. Klare overordnede prioriteringer
  3. Økt fokus på effekt (impact)
  4. Proporsjonalitet
  5. Synergier med andre EU-programmer