Historisk arkiv

Svar på spm. 3 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 16.4.04

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Finansdepartementet

Samlede provenyvirkning av skissen til skattereform er -12 mrd. kroner, oversikt over fordelingseffekter

Finanskomiteen
Senterpartiets fraksjon
Stortinget
0026 Oslo

Deres ref

Vår ref

Dato

FIN/ML/MOS

04/1396 SØ

26.04.2004

Spørsmål nr. 3, fra Finanskomiteen/ Senterpartiets fraksjon, av 16.4. 2004, vedrørende St.meld. nr. 29 (2003-2004) Om skattereform

”Den samlede provenyvirkningen av skissen til skattereform er -12 mrd. kroner, jf. tabell 14.1. Vi ber om en oversikt over fordelingseffekter for kvinner og menn der både brutto skatteskjerpelse og brutto skattelette blir spesifisert. Inntektsintervallene skal være 25 000 kroner.”

Svar:

Beregningene er utført på Statistisk sentralbyrås skattemodell LOTTE som er basert på et utvalg skattytere. Endringene er målt ift. 2004 regler. Utvalget er basert på Inntekts- og formuesundersøkelsen for 2001 (IF-2001). Datagrunnlaget er fremskrevet til 2004. Beregningene kan være usikre bl.a. fordi IF-2001 er basert på et utvalg. Det er heller ikke tatt hensyn til endringer i skattyternes tilpasninger. I reformskissen foreslås det omfattende endringer bl.a. i næringsbeskatningen, noe som vil øke usikkerheten ved beregningene betydelig.

Departementet har forstått spørsmålet slik at befolkningen skal fordeles i grupper etter størrelsen på hhv. inntekten og endringen i skatt. Tabell 1 og 2 viser hhv. gjennomsnittlig netto lettelser og netto skjerpelser i skatt for kvinner og menn over 17 år, som følge av reformskissen. Endringene er fordelt etter bruttoinntekt pr. person. Grunnet for få observasjoner i enkelte inntektsintervaller, benyttes intervaller på 150 000 kroner i stedet for 25 000 kroner.

Enkelte elementer som inngår i reformskissen er ikke inkludert i beregningen. Dette gjelder blant annet endringer som i første omgang påvirker selskaper, som for eksempel fritak for utbytte- og gevinstbeskatning mellom selskaper og oppheving av den ekstra arbeidsgiveravgiften over 16G. I reformskissen er det lagt til grunn en uspesifisert inndekking på om lag 6 mrd. kroner. I meldingen er denne inndekkingen rent skjønnsmessig inkludert i fordelingstabellene ved å fordele den prosentvis likt i forhold til bruttoinntekten for alle inntektsgruper. Denne inndekkingen er ikke inkludert i fordelingstabellene under.

Departementet understreker at det ikke er tatt konkret standpunkt til skattesatser og fradragsordninger mv. Dette vil bl.a. måtte tilpasses budsjettsituasjonen det enkelte år. Basert bl.a. på Skaugeutvalgets forslag til satser og innslagspunkt samt andre tekniske forutsetninger, er det likevel mulig å beregne enkelte fordelingsvirkninger av reformskissen.

Det er tvungen sambeskatning av formue for ektefeller. For ektepar vil fordelingen av lettelsene i formuesskatten avhenge av hvordan ektefellene har ført opp formuen på hver enkelt selvangivelse.

Tabell 1 viser antallet menn og kvinner i hver inntektsgruppe som får netto lettelser samt bruttoinntekt pr. person i kroner og gjennomsnittlig skattelettelse pr. person i kroner og prosentpoeng. Tabell 2 viser tilsvarende for de som får netto skjerpelser. En del vil få uendret skatt. Disse er ført opp sammen med dem som får skjerpelser.

Tabell 1 Gjennomsnittlig lettelser i skatt med reformskissen ekskl. inndekking på 6 mrd. kroner, fordelt etter bruttoinntekt. Menn og kvinner over 17 år

Bruttoinntekt

Antall menn

Bruttoinntekt pr. mann

Lettelser i skatt pr. mann i kroner

Prosentpoengs lettelse i skatt pr. mann

0 - 149999

111636

114550

-2100

-1,8

150000 - 299999

465989

229882

-3700

-1,6

300000 - 449999

516692

366366

-6800

-1,9

450000 - 599999

177709

511579

-15800

-3,1

600000 og over

139127

933218

-36100

-3,9

I alt

1411153

375549

-9400

-2,5

Forts.

Bruttoinntekt

Antall kvinner

Bruttoinntekt pr. kvinne

Lettelser i skatt pr. kvinne i kroner

Prosentpoengs lettelse i skatt pr. kvinne

0 - 149999

357264

102201

-1700

-1,7

150000 - 299999

66914

226150

-3400

-1,5

300000 - 449999

345921

354220

-5600

-1,6

450000 - 599999

46937

505956

-14300

-2,8

600000 og over

22951

864613

-32400

-3,8

I alt

1442987

245420

-4300

-1,8

Kilde: Statistisk sentralbyrå og Finansdepartementet.

Tabell 2 Gjennomsnittlig skjerpelser i skatt med reformskissen ekskl. inndekking på 6 mrd. kroner, fordelt etter bruttoinntekt. Menn og kvinner over 17 år

Bruttoinntekt

Antall menn

Bruttoinntekt pr. mann

Skjerpelser i skatt pr. mann i kroner

Prosentpoengs skjerpelse i skatt pr. mann

0 - 149999

182111

63445

200

0,3

150000 - 299999

57907

206053

700

0,4

300000 - 449999

16453

361108

4700

1,3

450000 - 599999

7433

521743

14300

2,7

600000 og over

17662

1360272

102600

7,5

I alt

281566

203613

7400

3,6

Forts.

Bruttoinntekt

Antall kvinner

Bruttoinntekt pr. kvinne

Skjerpelser i skatt pr. kvinne i kroner

Prosentpoengs skjerpelse i skatt pr. kvinne

0 - 149999

232394

78190

200

0,2

150000 - 299999

63154

192558

400

0,2

300000 - 449999

7462

356895

6000

1,7

450000 - 599999

2398

524079

25000

4,8

600000 og over

3167

1102099

117600

10,7

I alt

328575

119625

1700

1,4

Kilde: Statistisk sentralbyrå og Finansdepartementet.

Med hilsen

Per-Kristian Foss