Historisk arkiv

Svar på spm. 47 fra Finanskomiteen/FrPs fraksjon av 11.10

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Finansdepartementet

Provenytap, arv av aksjer/eierandeler unntas fra arveavgift

Finansdepartementet
Vårt saksnr: 04/3128

Spørsmål nr. 47 fra Finanskomiteen/ Fremskrittspartiets fraksjon, av 11. oktober 2004, vedrørende Statsbudsjettet 2005

"Hvilket provenytap kan anslås ved at arv av aksjer/eierandeler i familieeide bedrifter unntas fra arveavgift? (Arv fra mor/far/onkel/tante)"

Svar:

Arveavgiftsstatistikken gir ikke svar på hvordan de enkelte arveloddene er sammensatt. Det skyldes at arveavgiftsstatistikken bygger på skatteetatens saksbehandlersystem, som er utviklet med avgiftsberegning for øye. Statistikken er derfor noe mangelfull for analyseformål.

I svar på tilsvarende spørsmål de siste årene, har vi bygget på Arveavgiftsutvalgets utvalgsundersøkelse. Den ble gjort blant arve- og gaveoverføringer med vedtaksdato i 1998. Undersøkelsen er nærmere omtalt i NOU 2000: 8 Arveavgift, kapittel 5. Lange frister for å betale avgift og til dels lang saksbehandlingstid, gjør at mange av overføringene reelt sett kan ha skjedd flere år før 1998.

Vi gjør oppmerksom på at skjønnsmessige framskrivinger av dataene fra undersøkelsen i 1998 med antatt formuesvekst medfører betydelig usikkerhet i anslagene. Framskrivninger av formuesverdiene fra undersøkelsen i 1998 forutsetter bl.a. at en antar at både samlede overføringer, sammensetningen av formueskomponenter og fordelingen av arvemottakere (nære vs. fjerne slektninger), er identisk med hva som var situasjonen i 1998. Avviket i disse forholdene vil øke år for år og vil kunne være betydelig i 2005.

Dersom en, til tross for den betydelige usikkerheten, foretar en tilsvarende fremføring til 2005, kan det påløpte provenytapet anslås til i størrelsesorden 100 mill. kroner. Det er da beregningsmessig lagt til grunn en avgiftssats på 8 pst., tilsvarende laveste sats for nær familie. Det er ikke tatt hensyn til ev. endringer i tilpasning som følge av regelendringen.

Budsjettvirkningen av de skisserte endringene i avgift på arv og gave blir trolig svært lav i 2005. Dette skyldes at fristen for å betale avgift på arv er tolv måneder etter rådighetstidspunktet. For gaver er fristen tre måneder, men lang saksbehandlingstid tilsier at endringen ikke vil gi bokført virkning av betydning i 2005.