Historisk arkiv

Svar på spm. 20 fra Finanskomiteen FrPs fraksjon av 11.10

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Finansdepartementet

Provenyeffekt - handelslekkasje til utlandet

Finansdepartementet
Vårt saksnr: 04/3128

Spørsmål nr. 20, fra Finanskomiteen/Fremskrittspartiets fraksjon, av 11. oktober, vedrørende Statsbudsjettet 2005

"Hvilken provenyeffekt og hvilken effekt på handelslekkasje til utlandet kan det antas å ha å redusere alkohol- og tobakksavgiftene med følgende prosentsatser i forhold til gul bok:

eks. 1

eks. 2

eks. 3

øl

20

40

60

vin

10

25

50

sterkvin

10

25

50

brennevin

10

25

50

sigaretter

20

40

60

annen tobakk

20

40

60

Provenyet bes splittet opp i de samme 6 arter som er gitt i spørsmålet.

Hvilke satser skal benyttes for eksempelene ovenfor?"

Svar:
Det vises til at Finansdepartementet har valgt å slå sammen post 71 produktavgift på brennevin og vin mv. og post 72 produktavgift på øl m.m. Dette er gjort for å unngå å komplisere rapporteringen av proveny når en tar hensyn til såkalte kryssprisvirkninger. Disse virkningene innebærer at dersom prisen på f.eks. brennevin går ned, vil noe at den økte etterspørselen etter brennevin bli motsvart av en lavere innenlands etterspørsel etter vin og øl og redusert grensehandel mv. På bakgrunn av dette anser departementet det som lite hensiktsmessig å oppgi provenyvirkningen separat på de ulike typer alkoholholdige drikkevarer.

Regjeringens forslag for 2005 er å holde drikkevareavgiftene nominelt uendret. Avgiftene på tobakkvarer endres ikke. Provenyvirkningene i 2005 av en avgiftsreduksjon i forhold til Regjeringens forslag som angitt i spørsmålet, vil bli om lag som i tabellen nedenfor. Tallene er i mill. kroner.

Eks.1

Eks. 2

Eks. 3

Påløpt
2005

Bokført
2005

Påløpt
2005

Bokført
2005

Påløpt
2005

Bokført
2005

Alkohol

-835

-765

-2 025

-1 560

-4 000

-3 670

Sigaretter

-695

-635

-1 450

-1 330

-3 330

-2 135

Annen tobakk

-470

-435

-985

-905

-1 585

-1 455

SUM

-2 000

-1 835

-4 460

-3 795

-8 915

-7 260

Satser som følge av forslagene:

Produkt

Avgiftssats som følge av Regjeringens forslag i budsjettet for 2005

Avgiftssats ihht. eksempel 1

Avgiftssats ihht. eksempel 2

Avgiftssats ihht. eksempel 3

Øl, klasse d),
kr pr. liter

16,18

12,94

9,71

6,47

Svakvin, kr pr. vol. pst. og liter

3,61

3,25

2,71

1,81

Sterkvin, kr pr. vol.pst. og liter

3,61

3,25

2,71

1,81

Brennevin, kr pr. vol.pst. og liter

5,54

4,99

4,16

2,77

Sigaretter, kr pr. 100 stk.

181

145

109

72

Røyketobakk, kr pr. 100 g

181

145

109

72

Provenyvirkninger av endringer i avgiftene på alkohol og tobakk er generelt usikre. Usikkerheten er særlig stor ved store avgiftsendringer. I beregningene er det forutsatt at avgiftsreduksjonene fører til tilsvarende prisreduksjon. Det knytter seg imidlertid en viss usikkerhet til dette, bl.a. kan tilbyderne av disse produktene velge å øke sine avanser. Dersom prisene i Norge blir redusert, er det grunn til å tro at handelslekkasjen for disse produktene også blir noe lavere.

Handelslekkasje kan omfatte flere forhold, bl.a. grensehandel i form av nordmenns handel i svenske grensekommuner, tax-free handel på flyplasser og ferger, samt smugling og hjemmebrenning. Når det gjelder grensehandel foreligger det foreløpige anslag basert på oppgaver fra ulike kilder, bl.a. oppgaver over omsetning på Systembolag nær grensen. Anslaget viser at samlet grensehandel av alkohol, oppdatert til 2005-nivå er om lag 700 mill. kroner. Grensehandel av tobakkvarer anslås til om lag 1 mrd. kroner for 2005, ut fra foreliggende opplysninger.

Basert på modellberegninger vist i Rapport fra Grensehandelsutvalget, NOU 2003:17 kan det gis anslag på virkningen på grensehandelen ved avgiftsendringer. Disse viser for de tre eksemplene at grensehandelen med alkoholvarer vil bli redusert med henholdsvis om lag 30, 70 og 120 mill. kroner. Det er ikke tilrådelig å prøve å gi anslag for enkeltprodukter (brennevin, vin, øl) ut fra foreliggende tallmateriale. For tobakkvarer kan det anslås at grensehandelen samlet vil bli redusert med henholdsvis om lag 110 mill., 225 mill. og 340 mill. kroner i de tre eksemplene. Heller ikke her er det tilrådelig å prøve å gi mer detaljerte anslag for enkeltprodukter.

Dersom omfanget av for eksempel tax-free-handelen skal bli vesentlig påvirket, er det grunn til å tro at det ville kreves store avgiftsreduksjoner. Dette skyldes at tax-free handel knytter seg til utenlandsreiser, og at de fleste utenlandsreisende vil utnytte tax-free-kvotene så fremt tax-free prisene er lavere enn norske priser.