Historisk arkiv

Innføring av frist for innsendelse av søknad om godkjennelse av FoU-prosjekt etter Skattefunn-ordningen

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Finansdepartementet

Brev til Norges forskningsråd

Norges forskningsråd
Postboks 2700 St. Hanshaugen
0131 OSLO

Vår ref

Dato

04/2220 SL MJP/KR

23.05.2006

Innføring av frist for innsendelse av søknad om godkjennelse av FoU-prosjekt etter Skattefunn-ordningen

1. Bakgrunn

Finansdepartementet sendte 8. april 2005 ut et høringsnotat om frist for innsendelse av søknad om godkjennelse av FoU-prosjekt etter Skattefunn-ordningen. Høringsnotatet ble sendt ut til 17 høringsinstanser, med høringsfrist 8. juni 2005. Bakgrunnen for forslaget var et ønske fra Norges forskningsråd om større spredning av søknadsmengden ut over året.

I høringsnotatet ble tre alternative løsninger beskrevet:

Ett mulig tiltak for å fordele søknader ut over året er en modell som bygger på forskningsrådets praksis. Forskningsrådet fastsetter retningslinjer om at søknader som kommer inn før en preliminær frist vil få prioritet under saksbehandlingen (”retningslinjealternativet”).

Et annet alternativ i høringsnotatet var å endre forskriften slik at næringsdrivende må søke innen en gitt frist for å ha rett til å ta med kostnader pådratt før godkjennelse av prosjektet i beregningsgrunnlaget for Skattefunn-støtte (”forskriftsalternativet”).

Som et tredje alternativ foreslo Finansdepartementet at næringsdrivende som søker innen 1. september skal ha krav pååfå behandlet søknaden innen utløpet av året (”blandingsalternativet”). I motsetning til ”forskriftsalternativet” er søknadstidspunktet ikke utslagsgivende for rett til støtte; Etter departementets forslag vil tidspunkt for godkjennelse av prosjektet fortsatt være avgjørende for hvilke tidligere kostnader som gir rett til støtte. Søknader som innkommer etter fristen vil imidlertid få lavere prioritet, og vil ikke ha krav på å få søknaden behandlet innen utløpet av inntektsåret. Finansdepartementet anbefalte i notatet å velge blandingsalternativet.

Departementet har mottatt henvendelser fra 12 instanser i forbindelse med høringen, hvorav 9 hadde realitetsmerknader til forslaget.

Nærings- og handelsdepartementet, Moderniseringsdepartementet, Den norske Revisorforening og Skattedirektoratet støtter Finansdepartementets forslag .

Også Teknologibedriftenes Landsforening, Næringslivets Hovedorganisasjon og Norges Autoriserte Regnskapsførers Forening støtter innføringen av blandingsalternativet, men mener fristen bør settes til 1. oktober i inntektsåret med virkning fra og med 2006.

Bedriftsforbundet mener dagens regel bør bestå. Handels- og servicenæringens Hovedorganisasjon er prinsipielt imot departementets forslag, og mener forslaget bør utredes nærmere. En eventuell regelendring bør tidligst innføres fra og med inntektsåret 2006.

Forskningsrådet og Innovasjon Norge går i mot departementets forslag, og mener ”forskriftsalternativet” er det beste alternativet (med frist 1. april). Disse mener at en forskriftsendring uansett bør innføres fra og med inntektsåret 2006.

Advokatfirmaet PriceWaterhouseCoopers mener det er uheldig med en regel som er knyttet til godkjennelsestidspunktet. Selskapet mener fristen heller bør knyttes til innsendelsestidspunktet, og at fristen settes til 1. oktober eller 1. november.

I brev 24. august 2005 fra Finansdepartementet ble Norges forskningsråd, Innovasjon Norge og Nærings- og handelsdepartementet orientert om at det ikke var aktuelt å innføre nye regler med virkning fra og med inntektsåret 2005 (med søknadsfrist høst 2005). Det ble ikke tatt stilling til høringssaken for øvrig.

2. Finansdepartementets vurderinger

Finansdepartementet fastholder forslaget om innføring av blandingsalternativet i skattelovforskriften. Blandingsalternativet innebærer at næringsdrivende som søker innen 1. september har krav på å få behandlet søknaden innen utløpet av søknadsåret (godkjennelse eller avslag). For øvrig består dagens regel om at søknaden må være godkjent innen utløpet av inntektsåret for at årets kostnader på prosjektet pådratt før godkjenningen kan medtas i beregningsgrunnlaget for Skattefunn.

Finansdepartementet antar at fristen (1. september) gir tilstrekkelig tid til behandling, veiledning og bearbeidelse av mangelfulle søknader innen årsskiftet. Søknader som innkommer etter fristen vil få lavere prioritet under saksbehandlingen, og vil ikke ha krav på å få søknaden behandlet innen utløpet av inntektsåret. Forskningsrådet gis hjemmel til å fastsette retningslinjer for prioritering av søknader som kommer inn etter fristen.

Søknader som blir godkjent innen 31. desember vil, som i dag, ha krav på støtte for kostnader tilknyttet prosjektet som er pådratt i søknadsåret. Dette vil også gjelde søknader som blir sendt inn etter fristen, men som likevel blir godkjent innen utløpet av året.

Skattedirektoratet har under høringen bemerket at skattytere som får avslag på søknad om godkjennelse av FoU-prosjektet i første instans kan påklage vedtaket. Avslag fra forskningsrådet kan bli omgjort i klageorganet, og omgjøringen av vedtaket vil kunne skje i påfølgende inntektsår. Direktoratet mener det bør presiseres i forskriften hvorvidt det er avslaget i første instans eller godkjennelse av prosjektet gjennom en klagebehandling som skal være avgjørende i forhold til kriteriet ”godkjennelse” i skattelovforskriften.

En eventuell innføring av blandingsalternativet medfører ingen endring av den gjeldende bestemmelse i skattelovforskriften om at tidspunktet for ”godkjennelse” av prosjektet er avgjørende i forhold til hvilke tidligere kostnader henført prosjektet skattyter kan kreve støtte for. Problemstillingen som reises av direktoratet er også aktuell etter gjeldende regler, og må løses etter en fortolkning av skattelovforskriftens bestemmelser. Ordlyden i forskriften § 16-40-6 siste punktum tilsier at det er tidspunktet for klageorganets godkjennelse som er avgjørende, jf. begrepet ”godkjennelse”. Også alminnelige forvaltningsrettslige prinsipper støtter en slik forståelse.

Blandingsalternativet gir næringsdrivende en rett til å få behandlet søknaden innen årsskiftet, dersom det er søkt i tide. Etter Finansdepartementets syn kan det derfor anses urimelig at et urettmessig avslag i første instans forhindrer at skattyter gis støtte for kostnader på prosjektet som er pådratt i søknadsåret. Rimelighetshensyn taler for at tidspunktet for førsteinstans-vedtaket bør være avgjørende i slikt tilfelle. Tidspunktet for klagevedtaket bør imidlertid fortsatt være utslagsgivende for skattytere som søker etter fristen.

Det vises til vedlagte kopi av forskrift om endring av forskrift til skatteloven § 16-40-3 nytt tredje ledd. Endringen innføres med virkning fra og med inntektsåret 2006, og blir kunngjort på Lovdata.

Finansdepartementet ber om at berørte organisasjoner mv. blir orientert om vedtaket.

Med hilsen

Bjørn Berre e.f.
avdelingsdirektør

Ole Todal Jenssen
seniorrådgiver

Kopi:
Nærings- og handelsdepartementet
Kunnskapsdepartementet
Skattedirektoratet
Innovasjon Norge


Vedlegg

Forskift om endring av forskrift 19. november 1999 nr. 1158 til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14

Fastsatt av Finansdepartementet 23. mai 2006 med hjemmel i lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) § 16-40 syvende ledd.

I

§ 16-40-4 nytt tredje ledd skal lyde:

Søknad om godkjennelse av prosjekt som mottas av Norges forskningsråd før 1. september skal realitetsbehandles innen utløpet av søknadsåret. Tidspunktet for avslag på søknad om godkjenning av prosjekt i første instans legges til grunn etter § 16-40-6 annet ledd siste punktum dersom det er søkt før søknadsfristen og det særskilte klageorganet godkjenner prosjektet etter klage fra skattyter, jf. § 16-40-9 tredje ledd. Norges forskningsråd kan gi regler om rekkefølge for behandling av søknader som mottas etter søknadsfristen i søknadsåret.

II

Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2006.