Historisk arkiv

Oppfølging av budsjettet for 2007 - engangsavgift - overgangsregler

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Finansdepartementet

Brev til Toll- og avgiftsdirektoratet

Toll- og avgiftsdirektoratet
Postboks 8122 Dep
0032 OSLO

Vår ref

Dato

06/5737 SL RHN/KR

20.12.2006

Oppfølging av budsjettet for 2007 - engangsavgift - overgangsordninger

Stortinget har som kjent sluttet seg til regjeringens forslag i St. prp. nr. 1 (2006-2007) om endringer av engangsavgiften, herunder forslagene om CO2-utslippskomponent til erstatning for slagvolumkomponenten, bortfall av kombinertbil som egen avgiftsklasse, samt økningen av satsen for campingbiler. Endringene trer i kraft fra 1. januar 2007.

Finansdepartementet har mottatt henvendelser fra flere aktører som berøres av endringene, og som ber om overgangordninger for kjøretøy som kommer ugunstig ut. Henvendelsene gjelder både kjøretøy som er i bestilling, og uregistrerte kjøretøy som befinner seg på importørens lager i påvente av videresalg. Et gjennomgående tema i henvendelsene er at manglende kapasitet i hos trafikkstasjonene gjør det vanskelig å gjennomføre registreringsforetningene før endringene trer i kraft.

Vi viser i denne sammenheng også til direktoratets brev 27. november 2006 om oppfølging av St. prp. nr. 1 (2006-2007) hvor det opplyses at direktoratet har mottatt lignende henvendelser fra importører av kombinerte biler. I brevet foreslås å innføre en overgangsordning for disse bilene. Direktoratet peker på at kombinertbilene nå forsvinner som avgiftgruppe, og at disse kjøretøyene i fremtiden i all hovedsak vil bli registerte som personbiler.

I tråd med direktoratets anbefaling finner vi at det er grunnlag for dispensasjon i medhold av Stortingets vedtak om engangsavgift § 11 for de kombinerte bilene. I vurderingen legges det bl.a. vekt på den korte tiden mellom Stortingets vedtak og iverksettelse, og at trafikkstasjonene ikke vil ha kapasitet til å registre alle de aktuelle kjøretøyene før endringene i engangsavgiften trer i kraft. Det legges også vekt de betydelige økonomiske konsekvenser for de som rammes av innskjerpingen. I denne sammenheng er det av særlig av betydning at kombinertbilene etter 1. januar 2007 forsvinner som egen avgiftgruppe, og at de aktuelle kjøretøy, med mindre de bygges om, er henvist til registrering som personbiler.

Bortfallet av kombinertbil som avgiftsklasse skiller seg i så henseende fra økningen av avgiftssatsen på campingbiler, og innføringen av CO2-utslippskomponent til erstatning for slagvolum. Dette er generelle avgiftsøkninger, hvor det etter departementets oppfattning ikke vil være naturlig å gi overgangsordninger i medhold av dispensasjonsbestemmelsen i engangsavgiftsvedtaket § 11.

Overgangsordningen begrenses til å gjelde kjøretøy som ble anskaffet før fremleggelsen av St. prp. nr. 1 (2006-2007), det vil si 6. oktober 2006, og som er innført til Norge før 1. januar 2007. Med anskaffelse menes inngåelse av bindende kontrakt med fabrikk eller leverandør i utlandet om kjøp av kjøretøy. For å innvilges dispensasjon etter ordningen her må kjøretøyet registreres før 1. mars 2007. Dersom disse vilkårene er oppfylt kan kjøretøyene avgiftsbehandles etter det system som gjaldt for 2006.

Med hilsen

Torbjørn Flørenes e.f.
avdelingsdirektør

Rune Håvard Nygaard
seniorrådgiver