F-43-00 Vedlegg 1
Rundskriv | Dato: 19.02.2001 | Kunnskapsdepartementet
Opprinnelig utgitt av: Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
Vedlegg til rundskriv F-43, Lokale planer for håndtering av kriser
Eksempler på momenter som kan gå inn i en plan for håndtering av kriser
Planen bør omfatte ulike krisesituasjoner; dødsfall p.g.a. sykdom eller selvmord blant elever eller personale ved skolen. Husk å ta hensyn til religiøs og kulturell bakgrunn.Fylker og kommuner
Egen plan med konkrete tiltak til støtte for den skolen som er rammet- ansvar for oppfølging av ledelsen ved skolen
- økonomisk støtte
- deltakelse på aktuelle møter
- praktisk støtte, vikar, sekretær m.m.
Den enkelte skole
Alle skoler bør til enhver tid ha oppjusterte lister over navn, adresser og telefonnummer til alle elever, foresatte, personale, ressurspersoner og hjelpeapparat i lokalmiljøet- aktuelle ressurspersoner; prest, politi, lege, helsesøster, PPT
- gi lik informasjon til personalet til samme tid
- personalmøter med planlegging av dagene fremover
- fordele oppgavene i personale
- forhold til media
- hva gjør den enkelte klasse
- hvem tar kontakt med pårørende
- informere de pårørende om skolens håndtering
På skolen
Informasjon som gis til elever tilpasses modenhetsnivå og elevene må få anledning til å snakke om hendelsen med voksne tilstede- vurdere behov for hjelp av eksterne ressurspersoner
- informasjon i klassen/plenum
- vurdere behov for foreldremøte
- informasjon om videre håndtering
- forberede elevenes eventuelle bidrag i minnestund, begravelse o.a.
- elever/foresatte får navn, telefon til ressurspersoner i nærmiljø for evt. behov for hjelp
Markeringer/minnestund
Sørge for at skolen har et tilgjengelig opplegg for minnestund med pynt, lys, sanger, dikt, musikk m.m. Aktivisere elevene der det er naturlig- hvem skal delta i minnestunden
- hvor skal den holdes
- hva slags markering kan foregå i klasserommet
Begravelse
Alle bør ha anledning til å delta i begravelsen- forberedelse for de yngste elevene
- skal skolen ta fri hele dagen
- skal klassen delta samlet
Påfølgende dager
Det skaper trygghet å komme tilbake til rutiner igjen- mulighet for videre bearbeiding av sorg
- nok voksne til å ta seg av bearbeidingen
Etterarbeid
Markere hendelsen ved ulike merkedager- den avdødes fødselsdag, ett års dagen for ulykken o.a.
- oppfølging i forhold til personale, elever, pårørende