Mandat for Forum for etikk i kommunesektoren
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II
Utgiver: Kommunal- og regionaldepartementet
Artikkel | Sist oppdatert: 16.02.2010
Kommunene er som folkevalgte organer avhengige av allmennhetens tillit. Siden kommunene er ansvarlige for produksjonen av grunnleggende velferdstjenester, har omfattende myndighetsoppgaver og forvalter store felles verdier, er det nødvendig at allmennheten har tillit til at kommunene har en høy etisk standard i sin virksomhet.
Allmennhetens tillit til kommunene har blitt utfordret den senere tiden, særlig gjennom oppslag i media om uheldig rolleblanding i kommunale virksomheter og selskaper. I enkeltsaker er det også startet politietterforskning av enkeltpersoner i kommunale virksomheter og selskaper. Dette reiser spørsmålet om det foregår regelbrudd og om dagens regelverk er godt nok.
Det viktigste arbeidet for å sikre kommunene et godt omdømme finner sted i kommunene, hvor folkevalgte, ansatte og ledere har et ansvar for å bidra til å utvikle og opprettholde en høy etisk standard. Staten kan gjennom hensiktsmessig regelverk legge til rette for en høy etisk standard i kommunal virksomhet.
Forum for etikk i kommunesektoren etableres som et ledd i Kommunal- og regionaldepartementets arbeid å bidra til høy etisk bevissthet i kommunene. Forum for etikk i kommunesektoren består av utvalgte eksperter og organisasjoner m.m. Siktemålet med forumet er:
- å være en møteplass hvor ulike erfaringer, synspunkter og løsningsforslag knyttet til etikk i kommunesektoren kan komme fram
- å gi innspill til Kommunal- og regionaldepartementets arbeid med etikk i kommunesektoren, blant annet i forbindelse med gjennomgangen av regelverket
- å bidra til dialog mellom ulike aktører som arbeider med etikk i kommunesektoren.
Kommunal- og regionalministeren leder møtene i forumet. Det legges opp til ett møte i 2006 og tre til fire møter i 2007. Eventuell videreføring av forumet vil deretter bli vurdert.