Historisk arkiv

Mandat for arbeidsgruppe som skal kartllegge regelverk av betydning for etiske forhold i kommunene

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kommunal- og regionaldepartementet

Forum for etikk i kommunesektoren

Bakgrunn

Kommunene er som folkevalgte organer avhengige av allmennhetens tillit. Siden kommunene er ansvarlige for produksjonen av grunnleggende velferdstjenester, har omfattende myndighets­oppgaver og forvalter store felles verdier, er det nødvendig at allmennheten har tillit til at kommunene har en høy etisk standard i sin virksomhet.

Allmennhetens tillit til kommunene har blitt utfordret den senere tiden, særlig gjennom oppslag i media om uheldig rolleblanding i kommunale virksomheter og selskaper. I enkeltsaker er det også startet politietter­forskning av enkeltpersoner i kommunale virksomheter og selskaper. Dette reiser spørsmålet om det foregår regelbrudd og om dagens regelverk er godt nok.

Det viktigste arbeidet for å sikre kommunene et godt omdømme finner sted i kommunene, hvor folkevalgte, ansatte og ledere har et ansvar for å bidra til å utvikle og opprettholde en høy etisk standard. Staten kan gjennom hensiktsmessig regelverk legge til rette for en høy etisk standard i kommunal virksomhet. Som et ledd i arbeidet for høy etisk standard i kommunal virksomhet, nedsetter Kommunal- og regional­departementet en arbeidsgruppe som skal kartlegge gjeldende regelverk av betydning for etiske forhold i kommunene, blant annet knyttet til rolleblanding, egen­kontroll og åpenhet, jf. omtalen av arbeidet med kommunenes omdømme i St.prp. nr. 61 (2005-2006) og Innst. S. nr. 200 (2005-2006). Siktemålet med arbeidet er å få et grunnlag for å peke ut konkrete lovendringer som bør utredes.

Nærmere om arbeidet

Kommunal- og regionaldepartementet leder arbeidsgruppen som for øvrig består av én representant fra henholdsvis Justisdepartementet og Fornyings- og administrasjons­departementet samt to representanter fra KS. Kommunal- og regionaldepartementet har ansvaret for sekretariatet, men også øvrige departementer kan få oppgaver i kart­leggingsfasen. Arbeidsgruppen skal legge fram en rapport innen 31. desember 2006. Rapporten blir offentlig.

Arbeidsgruppen skal kartlegge reglene av betydning for etiske forhold i kommunene i følgende lover:

  • kommuneloven
  • forvaltningsloven (særlig habilitetsreglene)
  • lov om interkommunale selskaper

Arbeidsgruppen skal videre kartlegge hovedtrekkene i reglene av betydning for etiske forhold i kommunene i følgende lover:

  • offentlighetsloven
  • regelverket om offentlige anskaffelser
  • arbeidsmiljøloven
  • konkurranselovgivningen
  • aksjeloven

Arbeidsgruppen kan også gi en kort beskrivelse av annet regelverk av betydning for etiske forhold i kommunene, for eksempel de gjeldende prinsipper for beregning av selvkost. Straffeloven og dens bestemmelser om bedrageri, utroskap og korrupsjon mv. ligger ikke innenfor hva arbeids­gruppen skal kartlegge.

Arbeidsgruppen skal særlig fokusere på følgende problemstillinger:

  • Rolleklarhet i kommunene, særlig i forbindelse med selskaps­organisering av kommunal virksomhet
  • Valgbarhet og godtgjøring knyttet til blant annet styreverv i kommunale selskaper og kommunale foretak
  • Egenkontrollen i kommunene, særlig kontrollutvalgets uavhengighet og administrasjonssjefens internkontroll
  • Åpenhet og gjennomsiktighet i kommunene og kommunal virksomhet.

Parallelt med arbeidsgruppen er det etablert et Forum for etikk i kommunesektoren som består av utvalgte eksperter og organisasjoner m.m. Medlemmene i arbeidsgruppen skal delta på møtene i forumet. Kommunal- og regional­departementet kan gi arbeidsgruppen tilleggsoppgaver på bakgrunn av innspill fra forumet.

Arbeidsgruppens rapport skal munne ut i en anbefaling av hvilke regler som bør vurderes nærmere med sikte på lovendringer for å sikre høy etisk standard i kommunal virksomhet. For lovgivning som nylig er revidert, vil det være mindre aktuelt å vurdere om det er behov for lovendringer. Dette gjelder blant annet offentlighetsloven, arbeids­miljøloven og regelverket om offentlige anskaffelser. Den beskrivende framstillingen bør være egnet som grunnlag for utarbeidelse av en veileder rettet mot kommunene.

Arbeidsgruppen skal legge følgende til grunn for sitt arbeid:

  • Den anledning kommunene har etter dagens regler til å eie og drive forretnings­virksomhet samt til å organisere virksomhet i selskaper.
  • Det gjeldende håndhevings- og tilsynssystemet vedrørende offentlige anskaffelser, statsstøtte og konkurranse.

Arbeidsgruppens kartlegging vil utgjøre fase én i arbeidet med regelverk. På grunnlag av rapporten vil det bli igangsatt en fase to med vurdering og eventuelt endring av regel­verk.