Historisk arkiv

Osloregionen har store muligheter: Om regjeringens dialog med Osloregionen om hovedstadsmeldingen

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Kommunal- og regionaldepartementet

Innlegg av statssekretær Just Hjalmar Johansen på Osloregionens rådskonferanse 1. juni 2005

Statssekretær Just Hjalmar Johansen

Osloregionen har store muligheter: Om regjeringens dialog med Osloregionen om hovedstadsmeldingen

Innlegg på Osloregionens rådskonferanse 1. juni 2005

[ PowerPoint-presentasjonen / mer på saken]

Lysark 1: Osloregionen har store muligheter

Først vil jeg takke for innbydelsen til Osloregionens rådskonferanse og ser frem til programmet resten av dagen. Innledningsvis vil jeg understreke og fremheve det gode samarbeidet Osloregionen og departementet har hatt i arbeidet med en hovedstadsmelding. Jeg håper at samarbeidet vil fortsette og legge grunnlaget for en best mulig hovedstadsmelding.

Lysark 2: Hovedstadsmeldingen

Lysark 3: Dialog med regionen

Det gode samarbeidet mellom storbyene som ble etablert i forbindelse med arbeidet med storbymeldingen gjorde selve meldingen bedre. Regjeringen og departementet ønsker å bygge videre på dette gode samarbeidet i forbindelse med hovedstadsmeldingen. Samarbeidet har nå resultert i felles utredninger om SWOT og styringsutfordringer i regionen. Vi ser også på de særlige storbyutfordringene og hovedstadsoppgavene sammen.

Lysark 4: Budskap: Gode muligheter

Hovedstadsmeldingen står på tre tematiske hovedbein. Regjeringen ønsker at man i meldingen fokuserer på hvilke muligheter man finner i hovedstadsområdet. I denne sammenheng vil den ferdigstilte SWOT- analysen være et viktig kunnskapsgrunnlag. Hvilke muligheter finner man i Osloregionen med utgangspunkt i den nevnte utredningen og hva sier utredningen om hvilke muligheter det er viktig å bruke i hovedstadsområdet?

Det vil også være viktig å satse på viljen i regionen til utvikle det gode samarbeidet som er etablert innad i regionen og mellom regionen og departementet. Dette opplever jeg som en nøkkelfaktor for å få en god melding. Det er viktig at man i fellesskap søker å finne løsninger som er forankret i hele Osloregionen.

Det tredje benet vil være de spesielle storbyutfordringene som Oslo har. Oslo opplever mange utfordringer og problemstillinger i kraft av sitt mangfold, sin størrelse og funksjon som ingen andre byer har. Dette er det nå viktig å vurdere i forhold til den politikken som regjeringen fører overfor en storby som Oslo.

Lysark 5: Utredninger – utfordringer

De to utredningene om styringsutfordringene i regionen og om forutsetningene for framtidig næringsutvikling i regionen (SWOT- analysen) presenteres etterpå. Siden de er viktige deler av arbeidet vi gjør med å utvikle en hovedstadsmelding, er jeg nødt til å foregripe litt fordi utredningene gir noen utfordringer både for nasjon og hovedstadsregion

Lysark 6: Samspill (SWOT-analysen)

Konsulentmiljøene Asplan Viak, Eurofutures, Oslo Teknopol og Nordregio har på oppdrag fra Kommunal- og regionaldepartementet i samarbeid med Oslo kommune og Akershus fylkeskommune gjennomført en SWOT- analyse for Osloregionen.

Analysen har blant annet bedret kunnskapsgrunnlaget om samspillet mellom Oslo og resten av landet. Det er viktig å etablere hovedstaden Oslo som motor for hele landet. SWOT- analysen trekker frem den funksjonsdelingen man finner mellom Osloregionen og resten av landet som viktig i forhold til motorbegrepet. I dette samspillet er Oslo vertskap for styrings-, kunnskaps- og finanssentre, mens vareprodudukson i hovedsak foregår i andre deler av landet. SWOT- analysen slår fast at Osloregionens fremste marked er foretak og innbyggere i egen region og i resten av landet. Dermed står Osloregionen seg dårlig uten noen å betjene, mens resten av landet er avhengig av at Osloregionen fungerer på en effektiv måte. Dette betyr at vi ikke ser noe nullsumspill i forhold til en positiv utvikling for både Osloregionen og resten av landet. Men for Oslo er det viktig å erkjenne hvor viktig dette samspillet er og Oslo må derfor være god som hovedstad.

Lysark 7: Global konkurransekraft

Osloregionen har en enestående posisjon i Norge. Det er viktig at denne sterke posisjonen ikke blir en sovepute med den konsekvens at hovedstads- og styringsfunksjonene svekkes. Økonomi og næringsliv blir mer internasjonalt og globalisert, og foretak blir i økende grad flernasjonale. Det foregår også en økonomisk integrasjon i Norden og Østersjøregionen. For mange av de store multinasjonale virksomhetene er Norden en region. Med en større integrasjon i Norden er det ikke sikkert at Oslo i fremtiden vil være den naturlige lokaliseringen for hovedkontoret til norske selskaper. Her ligger det en stor utfordring for Osloregionen!

Det er allment kjent at Osloregionen må bli bedre på å utnytte sitt potensiale for innovasjon. Her ligger det en stor mulighet for Osloregionen! Gode forutsetninger burde gode og positive utslag i kommersialisering av nye produkter og tjenester. I dette bildet er det viktig med en langvarig forskningsinnsats, forsterket samarbeid mellom næringsliv, offentlig sektor og universiteter/forskningsinstitusjoner og en gode muligheter for o finansiere kommersialisering av innovasjoner.

Osloregionen står seg godt i internasjonale sammenlikninger av levekår og økonomiske forhold, til tross for relativt få innbyggere og perifer beliggenhet. Utfordringen er å etablere Osloregionen som et sterkere internasjonalt sentrum og slik etablere flere bedrifter som leverer tjenester til det globaliserte næringslivet. Osloregionen har langt bedre forutsetninger for å få en slik rolle enn andre byregioner i Norge. Lykkes man med dette vil man få en økonomisk vekst som er basert på eksport, og slik utvikle regionens rolle også som motor for hele landet.

Lysark 8: Bedre regional oppgaveløsning

Konsulentmiljøene Agenda og Asplan Viak har på oppdrag fra Kommunal- og regionaldepartementet i samarbeid med Oslo kommune og Akershus fylkeskommune utredet styringsutfordringene i Osloregionen.

Hovedkonklusjonene i rapporten ”Styringsutfordringer i Osloregionen” er at dagens organisering ikke legger godt nok til rette for å løse grenseoverskridende offentlige oppgaver i samsvar med viktige samfunnsmessige mål og regionens egne mål. Gjeldende organisering og ansvarsfordeling ivaretar heller ikke behovet for en god demokratisk styring og kontroll over denne oppgaveløsningen. Agenda peker blant annet på særskilte utfordringer innenfor transport - og arealpolitikken.

Konsekvensene av styringsutfordringene synes å være at offentlige løsninger blir mer kostnadskrevende og mindre brukertilpasset enn de kunne ha vært. En lite helhetlig areal- og transportpolitikk kan føre til et utbyggingsmønster som øker transportbehovene, med uheldige miljø – og ressursvirkninger. Det vil være innbyggerne i regionen som vil måtte bære omkostningene ved manglende samordning i oppgaveløsningen.

Utredningen bekrefter de problembeskrivelsene som har vært presentert i tidligere rapporter og utredninger, og understreker at regionen har et forbedringspotensial i oppgaveløsningen. Her ligger det en utfordring som det er viktig å ta tak i! Jeg tror aktørene i regionen sin vilje til å gå inn i problemstillingene er av avgjørende betydning for å utløse et forbedringspotensial, og her tror jeg vi er godt i gang. Dialogen rundt det pågående arbeidet med hovedstadsmeldingen har vært positiv og lover godt for fortsettelsen. Slik jeg ser det går arbeidet nå over i en krevende fase som blant annet innebærer konkretisering av løsningsalternativer på kort og lang sikt. Det er ikke minst viktig å få belyst om det er skritt på kort sikt som kan bidra til gode og mer helhetlige løsninger på lang sikt. Departementet ønsker å bidra til at dette i samarbeid med aktørene i regionen skal bli en god prosess. En god prosess vil kunne være et viktig bidrag for å ta noen nye grep og det departementet skal presentere for Stortinget i hovedstadsmeldingen

Lysark 9: Hovedstadsmeldingen i 2006

De utfordringene jeg har skissert i dette foredraget vil bli behandlet i regjeringens stortingsmelding om hovedstaden. I arbeidsprosessen vil vi ha et tett samarbeid med andre departement da Osloregionens utfordringer berører mange departements fagområder.

Det vil også være viktig å bruke hovedstadens og Osloregionens innspill aktivt i arbeidsprosessen.

Med dette utgangspunktet ser jeg frem til dagens diskusjon og takker for oppmerksomheten.