Historisk arkiv

Mat: Smak viktigere enn pris

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Landbruksdepartementet

Mat: Flere forbrukere er opptatt av at maten er fersk, frisk og smaker godt enn av prisen. (11.06.2004)

Mat: Smak viktigere enn pris

Mat: Flere forbrukere er opptatt av at maten er fersk, frisk og smaker godt enn av prisen.

Fersk og frisk
Resultater fra MMIs store undersøkelse Norsk Monitor viser at 86 prosent av oss legger spesielt stor vekt på at maten er fersk og frisk når de kjøper inn til sin husholdning. 79 prosent legger mest vekt på god smak og 61 prosent mener at de er viktig at maten ser innbydende eller godt ut. 57 prosent mener at lav pris er viktig.

Foto: Jan Djenner, Samfoto
86 prosent av forbrukerne legger spesielt stor vekt på at maten er fersk og frisk når de kjøper inn til sin husholdning.

Vekt på at maten er innbydende
Sammenlignet med resultatene fra 2001 ser det ut til at forbrukerne legger større vekt på at maten ser innbydende ut. 56 prosent mente dette var viktig for matkjøpet i 2001 mot 61 prosent i 2003. Stadig færre mener det er viktig at maten er produsert i Norge, (37 prosent i 2003 nedgang fra 44 prosent i 2001). Det er også færre forbrukere som sier at varedeklarasjon og merking er en faktor de legger spesielt stor vekt på når de handler mat ( 30 prosent i 2003 nedgang fra 40 prosent i 2001)

Norsk Monitor er en omfattende kartlegging av nordmenns oppslutning om verdier og grunnholdninger. MMI har gjennomført Monitor-undersøkelsene hvert annet år siden 1985. Kontaktperson i MMI: Erik Dalen tlf.22 95 47 74


11. juni 2004