Historisk arkiv

Nasjonal åpning av nordsjøruta (north sea cycle route)

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg I

Utgiver: Miljøverndepartementet

Miljøvernminister Siri Bjerkes innlegg på Nasjonal åpning av Nordsjøruta, Hafslund Hovedgård 27 mai 2001

Miljøvernminister Siri Bjerkes innlegg på Nasjonal åpning av Nordsjøruta, Hafslund Hovedgård 27 mai 2001

Nasjonal åpning av nordsjøruta (north sea cycle route)

Kjære fylkesordfører, ordførere og sykkelvenner

For en utrolig god idè! En sykkelrute som knytter syv land i Nordsjøregionen sammen. 6000 kilometer med spennende utfordringer som ligger og venter. Og for en utrolig innsats og samarbeid som må ligge bak resultatet: 70 fylker i syv land, med dertil hørende kommuner, vegmyndigheter, turistorganisasjoner og transportører. Prosjektet beviser at høye mål gir store gevinster – ja, faktisk verdens lengste, skiltede sykkelrute! Og da er det ekstra moro at det er Norge ved Rogaland fylkeskommune som har stått ved roret i dette EU-prosjektet.

Nordsjøruta er et resultat av en stadig økende interesse for sykkelturer i Europa. De er miljøriktige og gir turistene nærkontakt med natur og kultur og Nordsjølandenes felles historie. Her kan du oppleve en overflod av storbyer og landsbyer, strender og gårder, lavland og heier, småveier og kyststier – alt hva hjertet begjærer.

Men Nordsjøruta er mer enn sykkelturisme og fritidssykling. Ettersom ruta går gjennom og mellom byer og tettsteder er den også viktig for daglig transportsykling til og fra arbeid, skole og fritidstilbud. Slik sett er Nordsjøruta også en inspirasjon for oss alle til en mer aktiv hverdag. Dette er særlig viktig i en tid hvor mangel på fysisk aktivitet truer folkehelsa. En halvtimes daglig mosjon er nok til å redusere risikoen for hjerte-karsykdommer, sukkersyke, overvekt og høyt blodtrykk betydelig. I tillegg lades batteriene opp slik at vi kan gjennomføre hverdagens oppgaver og takle utfordringer og jevnlig stress.

Men sykkelen er ikke bare bra for helsa, den er også veldig bra for miljøet. I tillegg er den rask og fleksibel og krever lite areal sammenlignet med bilen. Den er billig og nesten allemannseie. Og bytter du ut bilen med sykkelen bidrar du til å bedre fremkommeligheten på vegnettet og spare samfunnet for store kostnader.

Men en aktiv og syklende befolkning krever at de fysiske forholdene må ligge godt til rette. Regjeringen vil derfor få fortgang i arbeidet med å bygge ut sammenhengende og trygge sykkelvegnett i byer og tettsteder. Samtidig vil vi bedre framkommeligheten for syklister gjennom god skilting, oppmerking og forkjørsrett, samt legge bedre til rette for sikker sykkelparkering. Det er også viktig å lage gode sykkelkart som også inneholder informasjon om sykkelparkeringsanlegg og verksteder.

Regjeringen vil nå innføre rutiner for systematisk innsamling av data om sykkeltrafikk slik at vi kan få til en effektiv og målrettet sykkelsatsing. Vi vil også arbeide for å skape en sykkelkultur i Norge gjennom økt kunnskap, mobilisering og ved å vise at myndighetene og samfunnet tar sykkelen på alvor som transportmiddel. For faktum er at potensialet for sykling er stort: I Trondheim oppgir for eksempel hele 18% at de vanligvis sykler til og fra jobb eller skole!

Men i dag er det Nordsjøruta og Østfold som står i fokus. Og jeg gleder meg til å få være med på første etappe som går herfra og til Fredrikstad. Ettersom Miljøverndepartementet opp gjennom årene har bidratt med noe penger til Glommastien og andre sykkelprosjekter langs Nordsjøruta, synes jeg at jeg kan tillate meg å si at også Regjeringen har noen få aksjer i arbeidet. Og avkastningen har tydeligvis vært langt bedre enn i andre bransjer....

Og for alle oss som ikke rekker over hele Nordsjøruta i år, er det bare å vente til neste år, eller året etter – Sykkelruta står klar når det måtte passe deg. Og herved er det meg en stor glede å kunne erklære den første, norske strekningen av Nordsjøruta for åpnet!