Historisk arkiv

Eierstrategi for Statkraft lagt frem

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Nærings- og handelsdepartementet

Nærings- og handelsdepartementet la i dag frem ”Statens eierskap i Statkraft SF”, (St.prp.nr.53 2003-2004). Proposisjonen omtaler bl.a. spørsmål knyttet til organisering, kapitalisering og strategi. Les også Ot.prp.nr.63(2003-2004)

Pressemelding

Nr.: 22/04
Dato: 16.04.04
Kontaktperson: Informasjonssjef Øistein Øisjøfoss, tlf. 22 24 01 25

Eierstrategi for Statkraft lagt frem

Nærings- og handelsdepartementet la i dag frem ”Statens eierskap i Statkraft SF”, (St.prp. 53 2003-2004). Proposisjonen omtaler bl.a. spørsmål knyttet til organisering, kapitalisering og strategi.

- Regjeringen er åpen for at Statkraft kan delta i den videre restruktureringen av kraftmarkedet gjennom industrielle løsninger sammen med andre partnere. Dette kan resultere i et konsern der staten ikke lenger er eneeier, uttaler nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen.

I eierstrategien legger departementet til grunn at Statkraft skal konsentrere seg om kjernevirksomheten, gjennom å drive lønnsom produksjon og handel med fornybar energi. I tillegg skal selskapet kunne drive virksomhet som står i naturlig tilknytning til dette. Gjennom pålagte salg av eierandeler fra Konkurransetilsynet vil Statkraft vil få frigjort kapital. Sammen med egenkapitaltilførselen på 4 milliarder kroner, som Stortinget vedtok i desember 2003, har selskapet muligheter til å bedre sin finansielle stilling. Proposisjonen foreslår ikke ytterligere kapitaltilførsler.

- I påvente av en endring av hjemfallsbestemmelsene er det viktig at Statkraft får rammevilkår og en organisasjonsform som er mest mulig lik konkurrentene. Derfor foreslår vi at virksomheten og eiendelene i Statkraft SF føres over i et heleid aksjeselskap, og at selskapet organiseres etter en konsernmodell med Statkraft SF som morselskap i konsernet, forteller statsråden.

Gjennom den foreslåtte omorganiseringen legges det til rette for en struktur på konsernet som gjør at forretningsmessige resultater fra de enkelte enheter trer klarere frem enn i dag. Dette vil kunne bidra til å styrke oppfølgingen av de ulike forretningsområdene.