Revidert budsjett 2003: 200 millioner kroner til utbygging av togradiosystemet GSM-R
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Bondevik II
Utgiver: Samferdselsdepartementet
Pressemelding | Dato: 15.05.2003 | Sist oppdatert: 24.10.2006
Regjeringen foreslår å bevilge 200 millioner kroner over statsbudsjettet for 2003 for å starte utbyggingen av togradiosystemet GSM-R. Denne bevilgningen betyr blant annet at utbyggingen av GSM-R på strekningen Bodø – Rognan, på Nordlandsbanen, blir ferdig i år (15.05.03)
Pressemelding
Nr.: 51/03
Dato: 15.05.03
Regjeringen foreslår å bevilge 200 millioner kroner over statsbudsjettet for 2003 for å starte utbyggingen av togradiosystemet GSM-R. Denne bevilgningen betyr blant annet at utbyggingen av GSM-R på strekningen Bodø – Rognan, på Nordlandsbanen, blir ferdig i år. GSM-R-systemet skal nå ifølge planene bygges ut langs hele det norske jernbanenettet. I første omgang vil utbyggingen skje på strekninger der det i dag ikke er bygd ut andre systemer for togradio, det vil i hovedsak si på Nordlandsbanen, Raumabanen og Rørosbanen, opplyser samferdselsminister Torild Skogsholm.
GSM-R er en felles europeisk standard for mobiltelefonssystem for jernbanedrift, med særlig vekt på nødkommunikasjon mellom tog og togledersentral.
- Utbyggingen av GSM-R vil gi togpassasjerene økt sikkerhet, og er et nødvendig løft for å sikre at jernbanen i Norge følger den samme tekniske utvikling som i resten av Europa. GSM-R-utbyggingen langs det norske jernbanenettet er beregnet å koste 1,7 milliarder kroner, sier samferdselsminister Torild Skogsholm.
Den foreslåtte bevilgningen på 200 millioner kroner til utbyggingen av GSM-R i 2003 forutsettes hovedsaklig dekket ved en ekstrabevilgning på 155 millioner kroner til Jernbaneverkets investeringsbudsjett. Resten av beløpet foreslås dekket ved omdisponeringer innenfor Jernbaneverkets budsjett for 2003.
Til redaksjonen:
For nærmere opplysninger, se: St.prp. nr. 65 (2002-2003) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet, medregnet folketrygden 2003.