Historisk arkiv

I-45/2000

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg I

Utgiver: Sosial- og helsedepartementet

Kommunenes gjennomføring av fastlegereformen - mottak og veiledning av turnusleger samt presiseringer av statsavtalen (asa 4301) m.v.

Kommunenes gjennomføring av fastlegereformen – mottak og veiledning av turnusleger samt presiseringer av statsavtalen (asa 4301) m.v.Rundskriv I-45/2000

Kommunenes gjennomføring av fastlegereformen – mottak og veiledning av turnusleger samt presiseringer av statsavtalen (asa 4301) m.v.

Rundskriv I-45/2000

Til: Landets kommuner
Vår ref: 00/06249 HA 2 ANM/
Dato: 13.11.2000

Sosial- og helsedepartementet viser til rundskriv I-40/2000, og til kunngjøring av 19. oktober 2000. Vi viser også til den møteserie som Kommunenes Sentralforbund har organisert angående avtaleverket, og hvor alle kommuner er blitt invitert.

I forkant av de kommende forhandlinger i kommunene om individuelle fastlegeavtaler, har departementet sett det som viktig å gi utfyllende informasjon om følgende forhold:

  1. linkintHoveddel1Mottak og veiledning av turnusleger i kommunehelsetjenesten
  2. linkintHoveddel2Utjevningstilskuddet til kommuner med mindre enn 5000 innbyggere
  3. linkintHoveddel3Tilplikting av allmennmedisinsk offentlig legearbeid
  4. linkintHoveddel4Informasjonstelefon i kommunene
  5. linkintHoveddel5Lister uten leger
  6. linkintHoveddel6Kommunens kontroll av Trygdeetatens registrering av fastleger

Vi gjør innledningsvis oppmerksom på at rundskrivet er utarbeidet etter drøftinger med Kommunenes Sentralforbund og Den norske lægeforening blant annet i møte i samarbeidsorganet 1. november 2000.

1 Mottak og veiledning av turnusleger i kommunehelse-tjenesten

Fremtidig garantiordning

Turnusleger i fastlegeordningen er omtalt i kap. 8.4 i Ot.prp. nr. 99 (1998-99) Om lov om endringer i lov 19. november 1982 nr. 66 om helsetjenesten i kommunene og i visse andre lover (fastlegeordningen). Antall turnusleger vil øke i tiden fremover, fra 595 i 2000, ca 605 i 2001, til ca 640 i 2002 og ca. 750 i 2003. Fastlegeordningen vil medføre at flere veiledere vil være privatpraktiserende leger enn det som har vært tilfelle i dag. Dette krever at kommuner og veilederleger i disse kommunene får garanti om tildeling av turnuslege hvert halvår for en nærmere bestemt periode. En slik garantiordning for kommuner/veilederleger forutsetter at enkelte turnusleger må vente et halvt år med å starte opp i turnustjeneste (ventepool).

Departementet nedsatte vinteren 2000 en arbeidsgruppe som blant annet skulle beskrive og drøfte aktuelle løsninger m.h.t. til de ovennevnte utfordringer. Arbeidsgruppens rapport sendes straks på offentlig høring, og departementet vil ta endelig stilling til forslagene etter høringsrunden. Under forhandlingene mellom staten, Kommunenes Sentralforbund og Den norske lægeforening i august/september 2000, har departementet imidlertid gått god for at en garantiordning skal etableres, slik at kommunene sikres en forutsigbarhet fra staten m.h.p. tildeling av turnuslege.

Forskrift og sentrale avtaler

I følge fastlegeforskriften § 12 bokstav d) kan kommunen stille som vilkår for inngåelse av avtale at fastlegen deltar i veiledning av turnusleger. Mottak og veiledning av turnusleger i fastlegeordningen og økonomiske forhold mellom kommune og veilederlege er nærmere regulert i de fremforhandlede avtalene mellom Kommunenes Sentralforbund og Den norske lægeforening (ASA 4310 og SFS 2305, jfr. tilsvarende avtale mellom Oslo kommune og Den norske lægeforening). I punkt 11 i ASA 4310 presiseres det at kommune og lege kan inngå avtale om mottak og veiledning av turnuslege, og at slik avtale skal inngås for minimum tre år av gangen. Dette forutsetter at veilederlegen får turnuslege hvert halvår i denne perioden.

Fordelingen av turnusleger til kommunehelsetjenesten

Sommeren 2001 skal ca. 360 turnusleger fordeles til kommunehelsetjenesten. Tilstrekkelig veilederkapasitet må sikres gjennom de kommende individuelle forhandlinger mellom kommune og lege, som skal være ferdig innen 1. desember 2000.

Departementet har bedt fylkeslegene om å utarbeide en liste for fordeling av turnusleger i kommunene. Denne skal ta utgangspunkt i den fylkesvise fordelingen Fylkeslegen i Oslo har gjennomført. Så langt det er mulig, skal kommunenes egne ønsker legges til grunn for fordelingen. På bakgrunn av korte frister vil likevel ikke alle ønsker kunne bli etterlevet. Listen vil bli sendt kommunene i disse dager. Av hensyn til disse særlige omstendighetene, ber vi om at kommunene i størst mulig grad søker å løse mottaks- og veilderoppgaven gjennom de fast ansatte legene i kommunen.

For å sikre et tilstrekkelig antall turnusplasser i kommunehelsetjenesten fra og med sommeren 2001, må kommunene allerede ved inngåelsen av de individuelle avtalene i november 2000 ta høyde for økning i kapasitet for mottak av turnusleger.

Finansiering

Det er lagt opp til at kommunene samlet skal få kompensert sine merutgifter i forbindelse med fastlegereformen. Det tas sikte på å legge frem en stortingsproposisjon med de nødvendige budsjettmessige endringene i statsbudsjettet for 2001 i første kvartal 2001.

Oppgjørsordning mellom kommunen og veilederlegen for veiledning av turnuslege når turnustjeneste finner sted hos avtaleleger reguleres i ASA 4310 punkt 11. Temaet reguleres dessuten i punkt 11 i SFS 2305 (sentral forbundsvis særavtale). Kommunens utgifter består av lønn og sosiale utgifter til turnuslegen, dekning av veilederlegens ekstra driftsutgifter etter avtale med legen, og godtgjøring for veiledningen med vanlig lønn/praksiskompensasjon. Kommunen vil i stor grad få kompensert disse utgiftene ved at den mottar trygderefusjoner og egenandelene som turnuslegen tjener inn. I tillegg til dette blir det innført et statlig turnustilskudd til kommunene.

2 Utjevningstilskuddet til kommuner med mindre enn 5000 innbyggere

Det følger av fastlegeforskriften § 10 at " Kommuner med mindre enn 5000 innbyggere skal gi et utjamningstilskudd til fastleger dersom gjennomsnittlig listelengde i kommunen er lavere enn en avtalt referanseliste. Utjamningstilskuddet skal svare til differansen mellom per-capita tilskuddet for fastsatte referanseliste og per-capita tilskudd for gjennomsnittlig listelengde i kommunen".

Kriteriene for utjamningstilskuddet er nærmere presisert i statsavtalen ASA 4301 punkt 2.2:

" I kommuner med mindre enn 5000 innbyggere skal det i tillegg til basistilskudd etter punkt 2.1 gis et utjamningstilskudd til fastleger dersom gjennomsnittlig listelende i kommunen er lavere enn 1200 personer. Utjamningstilskuddet skal svare til differansen mellom basistilskudd for referanselisten på 1200 personer og gjennomsnittlig listelengde for antall opprettede fastlegestillinger eller hjemler i kommunen. Utjamningstilskuddet er likt for alle fastlegene i kommunen uavhengig av den enkeltes listelengde"

Departementet har fått flere spørsmål om hvordan utjamningstilskuddet skal beregnes. På dette grunnlag ser vi behov for å presisere følgende:

  • Ved beregning av utjamningstilskuddet skal det tas utgangspunkt i antall leger (som har fastlegeavtale, enten som ansatt eller som næringsdrivende) som vil få listeansvar i kommunen, uavhengig av listens lengde.
  • Leger som utelukkende har samfunnsmedisinske og/eller offentlige allmennmedisinske oppgaver holdes utenfor.
  • Turnusleger skal ikke regnes med i beregning av utjamningstilskuddet. Turnuslegene har ikke ansvar for egen liste og utgjør dermed ingen fastlegehjemmel/stilling. Dette er heller ingen hjemmel som hører inn under godkjenningsordningen som forvaltes av Nasjonalt Råd for spesialistutdanning av leger og legefordeling.
  • Fastlegehjemmel/stilling som er ubesatt skal regnes med.

3 Tilplikting av offentlig legearbeid

Fortolkningen av avtalene mellom Kommunenes Sentralforbund og Den norske lægeforening er et forhold mellom partene. Departementet ønsker likevel å knytte noen kommentarer til uklarheter rundt tilplikting av offentlig legearbeid.

I henhold til fastlegeforskriften § 12 bokstav b) kan kommunen stille som vilkår for å inngå fastlegeavtale at legen deltar i allmennmedisinsk offentlig legearbeid. Omfanget av plikten er nærmere definert i ASA 4310 punkt 12: " Kommunen kan pålegge legen deltidsstilling innen allmennmedisinsk offentlig legearbeid begrenset til 7,5 time pr uke ved fulltids virksomhet. Eventuell tid til veiledning av turnuslege etter punkt 11.2 går til fradrag. "

Dette innebærer at kommunen ved inngåelse av fastlegeavtale kan sette som vilkår at legen arbeider inntil 7,5 time allmennmedisinsk offentlig legearbeid. Unntak fra denne forpliktelsen er definert i samme avtale til:

  • Leger som utøver statlig legearbeid mer enn 15 timer per uke
  • Leger med personlig overgangsordning fra 1984 og tidligere

Dersom kommunen ikke (fullt ut) benytter påleggsmulighet ved inngåelse av fastlegeavtalen kan kommunen på et senere tidspunkt gi legen pålegg om deltakelse i allmennmedisinsk offentlig legearbeid. Det er da en forutsetning av kommunen først søker å inngå frivillige avtaler om utføring av disse oppgavene, herunder kunngjøre dem. Samlet påleggsmulighet med grunnlag i fastlegeavtalen er avgrenset til maksimalt 7,5 time. Det er likevel ingenting i veien for at legen frivillig inngår avtale med kommunen om større deltidsstillinger med offentlig legearbeid.

4 Lister uten leger

Kommuner med ledige stillinger/hjemler når fastlegeavtalene inngås og kommuner som har fått tildelt nye legestillinger/hjemler uten å ha fått på plass ny lege, kan få problemer med å inngå de individuelle avtalene innen fristen 1. desember 2000.

Kommunen må da vurdere om det er mulig å sikre tilbud om fastlegetilknytning til innbyggerne gjennom midlertidig eller varig samarbeid med nabokommuner. Kommuner som mangler leger i hjemlene må arbeide aktivt for å rekruttere nye leger. Kommunen må i samarbeid med tilgjengelige leger avtale nærmere vilkår for den ledige fastlegeavtalen.

Trygdeetaten i fylket har sendt ut skjema for rapportering av legeopplysninger til legeregisteret. Det er viktig at kommunen også rapporterer tilgjengelige data om den ledige hjemmelen/stillingen til trygdeetaten slik at trygdeetaten kan opprette liste til den ledige stillingen/hjemmelen. Som et minimum må det rapporteres praksisadresse og hva som skal være maksimal listestørrelse for den ledige hjemmelen/stillingen. Kommunen kan senere melde til trygdeetaten navn på den legen som tilsettes i /tildeles stillingen/hjemmelen.

5 Informasjon til befolkningen

I rundskriv I-40/2000 ble kommunene informert om at de før 1. desember 2000 skal oppgi telefonnummer til informasjonstelefon til trygdeetaten. Det vises også til forsendelse fra trygdeetaten i fylket.

Det er dette telefonnummeret innbyggerne i kommunen skal bruke ved ønske om informasjon om fastlegeordningen. Det er viktig at alle kommuner oppgir telefonnummer slik at dette kan gjøres kjent når innbyggerne i februar 2001 mottar informasjon om fastlegeordningen. Dersom kommunen ikke oppgir annet nummer vil telefonnummeret til kommunens sentralbord bli ført opp på skjemaene som skal distribueres til innbyggerne.

6 Kommunens kontroll av trygdeetatens registrering av fastleger

Kommunene skal innen den 1. desember 2000 oversende data om fastlegeavtalene til trygdeetaten. Trygdeetaten vil på bakgrunn av disse opplysningene lage en oversikt, som sendes ut til kommunene i uke 50 for kontroll.

Departementet gjør spesielt oppmerksom på at kommunene må grundig sjekke at alle relevante data (legens navn, personnummer, praksisadresse og avtalt listetak) er med, innen fristen 22. desember 2000.

Eventuelle spørsmål kan rettes til Anne Myhr (tlf. 22 24 82 35) og Guri Snøfugl (tlf. 22 24 87 68).

Med hilsen

Kjell Røynesdal e.f.
avdelingsdirektør

Anne Myhr
Utredningsleder

Kopi:

Kommunenes Sentralforbund
Den norske lægeforening
Statens helsetilsyn
Landets fylkesleger
Rikstrygdeverket
Leger i kommunehelsetjenesten

VEDLEGG