Historisk arkiv

I-52/2000

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg I

Utgiver: Sosial- og helsedepartementet

Innføring av fastlegereformen - kommunale og statlige informasjonsoppgavermed presisering av prosedyre for valg av fastlege for asylsøkere

Rundskriv I-52/2000

INNFØRING AV FASTLEGEREFORMEN – KOMMUNALE OG STATLIGE INFORMASJONSOPPGAVER

Her finner du presisering av rundskriv I-52/2000, datert februar 2001, om prosedyre for valg av fastlege for asylsøkere

Til:
Landets kommuner

Dato: 27.12.2000
Saksnr. 00/07104 HA 2 PGD/

Sosial- og helsedepartementet vil innledningsvis gi honnør til kommunene for innsendingen av inngåtte fastlegeavtaler til trygdeetaten. Fastlegeregisteret i trygdeetaten har per 20.12 fått inn opplysninger fra 427 kommuner. Kommunene har innen 22.12 fått mulighet til å kvalitetskontrollere opplysningene. Departementet forutsetter at dette har skjedd i samråd med legene.

Landets befolkning blir i februar 2001 invitert til å delta i fastlegeordningen og til å velge fastlege. I konvolutten fra trygdeetaten følger brosjyre om fastlegeordningen, en oversikt over leger i egen kommune med et legevalgskjema og en veiledning til hvordan gå fram for å velge fastlege.

Sosial- og helsedepartementet vil i dette rundskrivet veilede kommunene i det videre arbeid med å etablere fastlegeordningen. Fram til 1. juni 2001 er de viktigste oppgavene for kommunene knyttet til informasjonsarbeid. Rundskrivet fokuserer på kommunale og statlige oppgaver i informasjonsarbeidet. For å sikre en smidig og god innføring av reformen er informasjonsarbeidet av stor betydning.


1. Milepæler ved innføringen av fastlegereformen

  • Invitasjon til å velge fastlege med informasjonsmateriell sendes ut til landets befolkning før 15. februar
  • Svarfrist for befolkningen er 1. mars
  • Listeetablering/legefordeling ferdig i trygdeetaten før 1. mai
  • Informasjon til innbyggerne om hvilken lege de er blitt tildelt før 7. mai
  • Fastlegeordningen i full drift 1. juni


2. Invitasjon til befolkningen

I februar 2001 skal landets innbyggere inviteres til å delta i fastlegeordningen og til å velge fastlege. Sosial- og helsedepartementet har i samarbeid med Rikstrygdeverket ansvar for å sende ut invitasjonsbrevet. Før 15. februar vil alle innbyggere over 16 år (født før 1. mars 1985) få tilsendt en konvolutt med følgende innhold:

Brosjyren: "Nå innføres fastlegeordningen " er skrevet i spørsmålsform med svar. Den er ment å dekke det grunnleggende informasjonsbehovet hos publikum om selve fastlegeordningen.

Legevalgskjema: Dette er skjemaet hvor valg av lege kan fylles ut og sendes inn til trygdeetaten innen 1. mars. Alternativt kan legeønsket meldes via Internett eller telefon.

Legeoversikt: Den inneholder navn på de leger/praksiser i kommunen som kommunen har inngått fastlegeavtale med. Øverst på legeoversikten vil det stå en PIN - kode. Den skal brukes av de som vil svare per telefon eller Internett. Legeoversikten er basert på de opplysninger som kommunene har sendt trygdeetaten. Øverst på legeoversikten vil det stå et telefonnummer som publikum kan ringe for å få mer informasjon i kommunen.

Veiledning for bruk av svarskjema, av Internett eller svartelefon ved påmelding/reservasjon til fastlegeordningen. Dette er en punktvis bruksanvisning som veileder publikum gjennom de ulike måtene å svare på.

Kopi av dette materiellet er vedlagt dette rundskrivet slik at kommunene kan bli kjent med innholdet i konvolutten og forberedt på arbeidet med informasjon til publikum.


3. Statens informasjonsvirksomhet

Staten har ansvaret for en sentral informasjonskampanje om fastlegeordningen. Intensjonen med kampanjen er å opplyse så mange innbyggere som mulig om fastlegeordningen, gjennom bruk av flere mediekanaler.

De siste 14 dager før invitasjonsbrevet sendes ut i posten vil det kringkastes små tv-spots og reklamefilmer både i NRK og i kommersielle kanaler. Disse vil først og fremst fokusere på at folk skal følge med i postkassen sin og være orientert om at fastlegeordningen innføres fra 1. juni 2001 og om muligheten til å velge fastlege før 1. mars.

Reklamebyrået Virtual Garden har i samarbeid med staten og partene (Kommunenes Sentralforbund og Den norske lægeforening) utarbeidet informasjonsmateriell for fordeling til publikum og offentlige etater. Dette vil bli ferdig produsert og distribuert til landets kommuner, legekontorer, trygdekontorer og apotek i januar 2001. Innholdet i denne forsendelsen blir lik den sendingen landets befolkning mottar i februar 2001.


4. Kommunens informasjonsvirksomhet

Det vises til rundskriv I-2/2000 "Håndbok til kommunene" sendt landets kommuner i januar 2000. I kapittel 3.6.7 er det en beskrivelse av kommunenes ansvar for informasjon til kommunens innbyggere. Det er viktig at kommunen har informasjonsberedskap når befolkningen skal velge lege i februar 2001 og når innbyggerne får svarbrev fra trygdeetaten i mai 2001 om hvilken fastlege de er tildelt. Kommunen og trygdekontoret bør samordne informasjonsvirksomheten og samarbeide slik at innbyggerne kan rettledes til rette instans for nødvendig informasjon.

For kommunene er det viktig å rette fokus mot spesielle grupper i befolkningen som kan forventes å ha problemer med å tilegne seg informasjonen som gis gjennom ulike mediakanaler.

Erfaringene fra forsøkskommunene viste at kommunene spesielt i februar og mai måned må forvente mange telefonhenvendelser fra innbyggerne. For å unngå telefonproblemer har vi anbefalt at det opprettes egne linjer med tilstrekkelig bemanning. En del kommuner har ulike former for informasjonstjenester, infotorg og lignende som har bred publikumskontakt og som vil være velegnet for informasjonsformidling om fastlegeordningen. Bruk av ansatte i kommunene til å betjene informasjonstelefonen kan være en god måte å lære seg fastlegeordningen på.

Departementet viser til vedlagte kopier av materiellet og henstiller derfor kommunene til å bruke dette til å lære opp og veilede ansatte i kommunen. På den måten kan nøkkelpersonell være bedre forberedt når de blir bedt om assistanse eller informasjon i februar.

Brosjyren inneholder de mest sannsynlige spørsmål med forslag til svar. Disse er utarbeidet på grunnlag av de erfaringer man gjorde ved etableringen i forsøkskommunene. Informasjonsmateriellet må gjerne kopieres for videre intern bruk, men ikke til fordeling til innbyggerne. Det tas et slikt forbehold fordi det ennå kan skje mindre justeringer i innholdet eller utformingen.


Generelle forberedelser i kommunene

Kommunens infoberedskap bør knyttes til følgende:

  • En egen telefontjeneste hvor befolkningen kan ringe for å få informasjon
  • opplyse innbyggere som i dag har fast legetilknytning og som ønsker å fortsette dette at de oppgir legens navn som førsteprioritet på legevalgskjemaet eller ved melding via Internett eller telefon
  • Innbyggere som ønsker å velge lege i annen kommune enn sin bostedskommune kan finne opplysninger om legene i alle kommuner på internettadressen www.fastlegesvar.no eller ved henvendelse til aktuelle kommune eller trygdekontor.
  • Legge til rette særskilt info til ulike grupper med spesielle behov:
  • eldre innbyggere, herunder pasienter som er midlertidig på institusjon
  • personer med funksjonshemning
  • innvandrere med språkvansker
  • bostedsløse

Som et ledd i informasjonsarbeidet oppfordres kommunene til å ta i bruk de ressurser som ligger i tjenesteapparatet ved at man gjennom tjenestelederne sørger for opplæring av nøkkelpersonale, f. eks ved helsestasjoner, sosialkontor og legekontor.Disse vil da kunne besvare henvendelser fra publikum. Annet personale som hjemmehjelpere og sykepleiere bør brukes til å bistå de grupper de yter tjenester til når disse skal svare på invitasjonen om å velge fastlege.


Pågang nr 1.

Kommunene må i tidsrommet 1. februar 1. mars 2001 være forberedt på mange henvendelser fra innbyggerne. Erfaringer viste at pågangen til informasjonstelefonen i forsøkskommunene var svært stor. Kommunene bør forvente mange henvendelser:

  • om det er mulig å fortsette hos den lege man har i dag
  • om det er mulig å velge lege i en annen kommune enn sin bostedskommune
  • om hvem og hvordan de ulike legene er
  • om feil i utsendingen som gjelder navn og adresse

Se her aktuelle spørsmål og svar i kopier av vedlagte brosjyre.


Pågang nr. 2.

Kommunen må i tidsrommet 5. mai til 1. juni 2001 regne med mange henvendelser fra innbyggerne når de har fått vite hvilken fastlege de har blitt tildelt.Da må kommunens sekretariat/informasjonsmedarbeider samarbeid med trygdekontoret og svare på folks henvendelser:

  • Opplyse om at tidspunkt for ikrafttredelse av fastlegeordningen er 1. juni 2001
  • Ta imot bestilling på bytteskjema
  • Ta imot klager på konkrete feil som f. eks. har medført at noen har fått fastlege i en annen kommune enn sin bostedskommune
  • Ta imot klager som dreier seg om plassering av foreldre og barn på fastlegens liste

Informasjon i kommuner som mangler lege(r)

I de kommuner hvor kommunen har meldt inn lister uten legenavn, vil dette gå fram på legeoversikten som sendes innbyggerne. Innbyggere vil ha mulighet til å velge seg en legepraksis uten å kjenne navnet på legen. Hvis kommunen får besatt denne hjemmelen før reformen innføres bør kommunen gjøre dette kjent for sine innbyggere. I den sammenheng kan man bruke kunngjøringsannonser i lokalavisa eller i infobrev til innbyggerne. I kommuner som ikke har fått leger på plass anbefales kommunen å informere om hvordan kommunen jobber for å rekruttere leger, og i den grad det er mulig, gi informasjon om når lege kan forventes å være på plass.

Asylsøkere og valg av fastlege

Det følger av ny § 2-1 a første ledd i kommunehelsetjenesteloven , jfr. § 3 i fastlegeforskriften om at enhver som er bosatt i en norsk kommune har rett til å stå på liste hos lege med fastlegeavtale. Det samme gjelder asylsøkere og deres familie når de er medlem av folketrygden.

Alle over 16 år som er registrert bosatt i en norsk kommune får i februar 2001 en invitasjon i posten til å velge fastlege. For at også asylsøkere på asylmottak, som ikke er registret bosatt i en kommune, skal få muligheten til å velge en fastlege må kommunene sørge for at invitasjonsbrevet blir gjort tilgjengelige på asylmottakene.

Departementet anbefaler kommuner om å bistå ansatte ved mottaket slik at disse kan veilede asylsøkerne og deres familiemedlemmer, blant annet i vurderingen av om vedkommende skal velge å stå på liste hos fastlege (noe som for eksempel kan være avhengig av lengden på oppholdet i asylmottaket).

Departementet vil oppfordre kommuner med asylmottak om å ta kontakt med disse mottakene slik at nødvendig informasjon blir gitt i god tid før den landsomfattende utsendelsen av invitasjonsbrev skjer i februar.

Fremmedspråklig informasjon

Brosjyren som inneholder spørsmål og svar om fastlegeordningen blir trykket og distribuert på bokmål, nynorsk, samisk, engelsk og urdu. Veiledningen vil bli trykket og distribuert på bokmål, nynorsk og samisk. Når publikum mottar invitasjonsbrevet i februar 2001 vil det gå fram av teksten at brosjyrene finnes på fem språk. Kommunen og trygdekontorene vil medio januar 2001 få et antall brosjyrer på de fem språkene til fordeling. De vil også være tilgjengelige på internettadressen: www.fastlegeordningen.dep.no og kan skrives ut etter behov. Publikum som ønsker å velge fastlege via telefon og internett vil kunne velge å bli veiledet på alle fire språkene. Dette går fram i velkomstmenyen på telefontjenesten som har nummer 800 31 111.

Sosial- og helsedepartementet har i samarbeid med Oslo kommune inngått en avtale om oversettelse av brosjyren om fastlegeordningen og veiledningen til hvordan velge lege til ytterligere 8 språk. Disse språkene er arabisk, farsi, serbokroatisk, somalisk, spansk, tamil, tyrkisk, vietnamesisk. Disse vil bli gjort tilgjengelig senest ca 1. februar på www.fastlegeordningen.dep.no og kan skrives ut og kopieres etter behov i den enkelte kommune.

Sosial- og helsedepartementet takker for innsatsen i 2000, og ønsker kommunene et godt nytt år og lykke til med informasjonsarbeidet.

Ved spørsmål om informasjonarbeidet send e-post til per-gunnar.dahl@ shd.dep.no

Med hilsen

Kjell Røynesdal e.f.
avdelingsdirektør

Per Gunnar Dahl
førstekonsulent

Kopi:
Kommunenes Sentralforbund
Den norske lægeforening
Statens helsetilsyn
Landets fylkesleger
Rikstrygdeverket

VEDLEGG
  1. Aktivitetsplan for informasjonsvirksomheten
  2. Kopi avbrosjyre om fastlegeordningen
  3. "svarskjema for valg av lege
  4. "oversikt over leger med fastlegeavtale
  5. "veiledning for hvordan gå fram for å velge fastlege

Offentlige institusjoner kan bestille flere rundskriv fra:
Statens trykksakekspedisjon
Postboks 8169 Dep
0034 OSLO
Telefax: 22 24 27 86. E-post: publikasjonsbestilling@ft.dep.no