Regjeringens nordområdestrategi
Høringssvar | | Utenriksdepartementet
Regjeringens nordområdestrategi
Regjeringen har invitert til en åpen netthøring om nevnte strategiplan med frist 20. desember 2006. Norsk Industri Olje&Gass som representerer leverandørindustrien vil gjerne uttale følgende knyttet til kompetanseutvikling, miljø, petroleumsvirksomhet og næringsutvikling:
- Forskningsrådet, Innovasjon Norge og SIVA er gitt et ansvar for å stimulere bedriftene til økt forskningsinnsats og bedre samspill med forskningssystemet. Det er lagt opp til en gjennomgang av de næringsrettede virkemidlene. Det er viktig at det etableres en dialog med industrien, som i dag både har økt sin forskningsinnsats og har betydelig erfaring fra samarbeid i Russlad og leveranser til russiske olje- og gassprosjekter.
- Helhetlig forvaltningsplan gir et godt grunnlag for videreutvikling av petroleumsvirksomheten i nordområdene. Fra industriens side er det nå viktig at den underliggende forskningen som er gjort i Norge og internasjonalt gjøres tilgjengelig for industrien i en form som kan brukes for å møte de spesielle miljømessige- og menneskelige utfordringene vi vil møte ved virksomhet i arktiske strøk, ref. initiativet tatt i Demo2000 med støtte av flere oljeselskaper om et utvidet arktisk datasamarbeid; Offshore Arctic Data Collaboration(OADC).
- Barents på skjerm_ som en basis for å kunne overvåke status for miljø- og ressursforvaltning i nordområdene er et interessant forslag. Vi vil anbefale at dette utvikles med basis i allerede eksisterende FoU prosjekter langs de linjene som er trukket opp av FoU Team Norge(FoUTN) og Energialliansen(CMR, IFE, IRIS) og NORUT.
- Det hevdes at regjeringen vil satse betydelig på petroleumsrelatert forskning og utvikling. Realiteten er at regjeringen i Statsbudsjettet for 2007 har kuttet bevilgningene med ca. 10% fra ca. 400 mill. kr til ca. 360 mill. kr, noe som vil få konsekvenser for de brukerstyrte programmene Petromaks og Demo2000 og deres evne til å bidra til å realisere den nasjonale strategien nedfelt i OG21. Statens bidrag er nå ca. 0.1% av Statens inntekter fra petroleumsvirksomheten mens bedriftenes satsing ligger på ca. 3-4% i følge vår nylig gjennomførte FoU undersøkelse. Staten bør øke sin andel av FoU investeringene mot det alment aksepterte målet på 600 mill. kr.
- Barents 2020 rapporten skisserte viktige mål. Det er foreslått en egen tilskuddsordning for å skape en ny arena for samarbeid. Ekspertutvalget og Forskningsrådet har gitt innspill, der Norsk Industri tidligere har kritisert mangel på fokus på næringsutvikling og foreslått at industrien trekkes med i det videre arbeid. En ny tilskuddsordning og arena for samarbeid må baseres på åpenhet og konkurranse og det foreslås at friske midler kanaliseres gjennom etablerte strukturer for å sikre at vi oppnår merverdi gjennom synergier og innovative løsninger.
- Industriell utvikling i nordområdene vil først og fremst komme som et resultat av en bærekraftig utvikling av petroleumsressursene, noe som betinger at leteaktiviteten økes i prospektive områder med best sannsynlighet for funn og feltutvikling. Det er verdt å merke seg at leverandørindustrien i Norge allerede er engasjert gjennom samarbeid og teknologileveranser til flere feltutbygginger i den russiske delen av nordområdene. Det er viktig at vi også gjennom leting og funn også sikrer en varig tilstedeværelse på egen sokkel.
Norsk Industri Olje&Gass håper disse kommentarene ivaretas og ser frem til et positivt samarbeid i det videre arbeidet med konkretisering av tiltak.
Norsk Industri Olje & Gass
v/styreformann Erling Matland