Faktaark lotteri og pengespill
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Bondevik II
Utgiver: Kultur- og kirkedepartementet
Pressemelding | Dato: 14.03.2003 | Sist oppdatert: 05.10.2006
Faktaark – lotteri og pengespill
Gevinstautomater ( lovendring)
Nåsituasjon:
- Stadig flere søker behandling for spilleavhengighet
- Barn og unge har tross aldersgrensen på 18 år lett tilgang på automatene, bl.a. i butikker og kjøpesentra (jf. NOVA-undersøkelsen)
- Omsetningen i automatene øker dramatisk fra ca. 9 mrd. kr i 2001 til ca. 15 mrd. kr i 2002.
- Vanskelig å drive effektiv kontroll (mange aktører – sterk konkurranse – stor fortjeneste)
Forslag:
- Norsk Tipping får enerett til drift av gevinstautomater med full virkning fra 2006
- Departementet får direkte politisk ansvar for automatdriften gjennom Norsk Tipping
- Antall automater reduseres fra 19 000 til 10 000
- Oppstilling i butikker og kjøpesentra etter dagens mønster bortfaller
- Automater vil kunne stilles opp i storkiosker, barer og restauranter, samt i bingohaller, travbaner, spillkafeer og i et fåtall større spillehaller
- Omsetningen i automatene vil gå ned
- Automatinntektene til organisasjonene kan opprettholdes på 2001-nivå (933 mill. kr)
Smålotterier(lovendring)
- Flere organisasjoner og foreninger får avholde såkalte smålotterier (forhåndstrukne skrapelotteri og etterhåndstrukne lotterier) med omsetning på inntil 100 000 kroner
- Det skal i forskrift åpnes for at lokale og regionale voksenaktiviteter som sangkor, musikkorps, teater, kulturminnevern, drift av grendehus og lignende får adgang til å avholde slike lotteri
- Må fortsatt være et humanitært eller samfunnsnyttig formål
- Det bør imidlertid fortsatt være et vilkår også for disse lotterier at inntekten ikke går til kommersielt basert virksomhet eller til finansiering av offentlige oppgaver
- Beløpstaket for smålotterier bør heves til 150 000 kroner
Basarer(lovendring)
- Det foreslås at basarer ikke lenger skal være forbeholdt samfunnsnyttige eller humanitære organisasjoner, men fritt kan avholdes uten tillatelse
- Loddkjøper må vurdere om lotteriet avholdes på en betryggende måte, og om lotteriet avholdes til inntekt for et støtteverdig formål
- Endringen betyr at barnehager og skoleklasser o.l vil kunne avholde kakelotterier uten at dette skjer i strid med lotterilovgivningen
- Basarer defineres i lovforslaget som: lotteri som avholdes innenfor et avgrenset område når trekningen foregår uten bruk av mekaniske eller elektroniske innretninger (basarer), forutsatt at gevinstenes verdi er begrenset etter nærmere bestemmelse fastsatt av Kongen i forskrift.
- Det foreslås at de enkelte gevinster i en basar ikke bør overstige 5000 kroner
Bingo(forskriftsendringer)
- Bingo bør ivaretas som spillform bl.a. av hensyn til mange små og lokale organisasjoner
- Enerettsforslaget for automater innebærer at bingoautomatene fjernes. Bingoautomater står ofte for en vesentlig del av inntektene i bingolokalene
- Pågående revisjon av bingoreglene bør etter dialog med de berørte aktører åpne for:
- utvikling og rasjonalisering av de tradisjonelle hovedspillene
- større fleksibilitet i reglene for de såkalte sidespillene
- Dette vil i stor grad kunne kompensere for bortfallet av inntektene fra bingoautomater
- Enerettsforslaget innebærer også at gevinstautomater vil kunne utplasseres i bingolokaler. Dette vil gi inntekter til driften av lokalet
Gevinstgrenser(forskriftsendringer)
- Etterhåndstrukne lotterier bør kunne ha pengegevinster opp til 2 mill kroner (i dag 500 000 kroner)
- Det bør vurderes om grensen for pengegevinster i skrapelotterier som i dag er 500 000 kroner kan heves til inntil 1 mill. kroner
Regnskap(praksisendring)
- Lotteritilsynet tar sikte på en snarlige lettelse i regnskapsplikten etter lotteriloven, slik at organisasjoner med lotteriinntekter under 100 000 kroner i året, etter søknad kan få dispensasjon fra regnskaps- og revisjonsplikten etter lotteriloven § 4 f. (Dette skal gjelde regnskap for 2002)
Spilleavhengighet(handlingsforslag)
- Er et økende problem som bør kartlegges nærmere i årene som kommer
- bekreftes av NOVA-undersøkelse fra mars 2003
- Ny undersøkelse avsluttes i juni 2003
- Begge undersøkelsene bør følges opp med ytterligere forskning
- Kontakttelefon for spilleavhengige åpnes våren 2003
- 0,5 % av overskuddet fra Norsk Tipping foreslås avsatt til informasjon, forskning, forebygging og behandling av spillavhengighet
- Det vil bli utarbeidet en handlingsplan mot spilleavhengighet