Regjeringens avgjørelse
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Bondevik II
Utgiver: Utdannings- og forskningsdepartementet
Pressemelding | Dato: 04.02.2005 | Sist oppdatert: 24.10.2006
Regjeringens avgjørelse
Regjeringen har tatt FN-komiteens uttalelse til etterretning, og foreslår å gjøre de endringer i bestemmelsene om KRL-faget i opplæringsloven, reglene for fritak og i læreplan for faget, som er nødvendig for å imøtekomme komiteens anførsler.
Disse endringene kan oppsummeres i følgende punkter:
- Bestemmelsen i § 2-4, om at den som skal undervise i faget skal ta utgangspunkt i skolens formålsparagraf (§ 1-2), fjernes.
- De ulike religioner og livssyn gis samme kvalitative omtale i målene for faget. Dagens fordeling av sentralt lærestoff mellom ulike religioner og livssyn opprettholdes.
- Bestemmelsen i § 2-4 om fritak skilles ut som egen bestemmelse. Fritaksordningen må ta tilstrekkelig hensyn til foreldrenes rettigheter/minoritetsvernet. Reglene for melding om fritak forenkles, og skolens plikt til å gi informasjon tas inn i loven. Det sendes informasjon til skolene om praktisering av fritaksordningen.
- Læreplanens innhold endres slik at det blir et tydeligere skille mellom elementer som kan oppfattes som religiøs utøvelse og elementer som ikke kan det. Ny læreplan utvikles som en del av oppfølgingen av St.meld. nr. 30 (2003-2004). Den fastsatte fordeling mellom delene i faget fastholdes.
- Valg av arbeidsmåter presiseres i innledningen til læreplanen og i egen veiledning for faget for å begrense mulighetene for at deler av opplæringen skal kunne oppleves som utøvelse av religion. Varierte og engasjerende arbeidsmåter skal bidra til å formidle alle sider ved faget. Det presiseres at arbeidsmåter som kan oppleves slik at de ligger tett opptil religionsutøvelse, krever spesiell varsomhet fra lærernes side, herunder tilbud om tilpasset opplæring.
- De foreslåtte endringene iverksettes fra skoleåret 2005/2006. Iverksettingen av tiltakene fra høsten 2005 gir behov for styrket kompetanse hos lærerne. Regjeringen vil starte kompetanseutviklingen umiddelbart når ny læreplan foreligger.
- Det bør vises stor romslighet i forhold til foreldrenes ønske om tilpasset opplæring for sitt/sine barn. Om nødvendig åpnes det likevel for midlertidig fullt fritak for foreldre som ønsker det, inntil den foreslåtte, varige ordningen trer i kraft.