Historisk arkiv

Åpningshilsen 19.01.07 ved åpningen av Norges stand på Internationale Grüne Woche, Berlin,

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Landbruks- og matdepartementet

Av: Landbruks- og matminister Terje Riis-Johansen

Åpningshilsen 19.01.07 ved åpningen av Norges stand på Internationale Grüne Woche, Berlin

19. - 28. januar 2007 - Halle 8.2, Stand 02

Kjære alle sammen,

Norges årlige stand på Internationale Grüne Woche (IGW) her i Berlin er en av de største Norges-profileringer internasjonalt. Vi deltar her i år for 20. gang i et arrangement som er vurdert som verdens største forbrukermesse for mat og landbruk med mer enn 500.000 besøkende og 1.700 utstillere fra nesten 70 land og med rundt 4000 journalister fra 75 land.

Å delta her betyr å møte forbrukerne og ikke minst mediene direkte. Her får vi direkte tilbakemelding på våre mat- og reiselivsprodukter, her har vi muligheter for å møte nye forbrukertrender innen produktutvikling og design, her kan vi teste egne produkter og priser, knytte internasjonale kontakter og vinne erfaring slik at vi kan bli bedre i en knallsterk, internasjonal konkurranse.

Engasjementet for å delta på Grüne Woche øker fra år til år. Fra å være få norske utstillere for ganske få år siden, er det i dag rekordstor oppslutning med hele 25 ulike utstillere hentet fra reiselivs- og matindustrien. Mange flere hadde et ønske om å delta.

I jubileumsåret er det en stor glede for meg å stå i spissen for et prosjekt som gradvis har utviklet seg til et nært og tett samarbeid med dere produsenter og næringslivsaktører som stiller ut, med Innovasjon Norge og med Den norske ambassade her i Berlin. Uten deres entusiasme og gode samarbeidsvilje ville ikke denne store satsingen vært mulig.

Nytt av året er deltagelsen fra en stor næringslivsdelegasjon med representanter fra et bredt spekter av bedrifter innen mat og reiseliv:

  • Adm. direktør Bente Brattland Holm, Norway Convention Bureau (NCB)
  • Daglig leder Guri Heggem, Rørosmat
  • Konsernsjef Bjørn Kjos, Norwegian
  • Generalsekretær Kristin Krohn Devold, Den Norske Turistforening
  • Adm.direktør Gunn Ovesen, Innovasjon Norge
  • Eksportdirektør Unni Sjøflot, TINE
  • Adm.direktør Jan Oluf Skarpnes, Arcus AS
  • Konsernsjef Petter Stordalen, Choice Hotels
  • Styreleder Bjarne Undheim, Norges Bondelag

Og jeg ønsker dere alle, også alle dere tilreisende fra Norge som er samlet rundt standen her, hjertelig velkommen til noen opplevelsesrike dager her på Grüne Woche.

Hovedtema for Norges deltakelse i jubileumsåret er å øke turiststrømmen fra Tyskland til Norge gjennom opplevelsen av norsk natur, kulturlandskap, mat- og reiselivsprodukter. Her på standen blir dette synliggjort av representanter for 25 norske tilbydere innen mat og reiseliv, og vi er representert med både små og store bedrifter.

Vi er her for å vise fram et offensivt, norsk landbruk og for å vise fram hvordan vi gjennom profesjonalitet og kreativ utnyttelse av nasjonale og regionale konkurransefortrinn innen natur, kultur, mat og landskap og totalopplevelsen av dette, kan styrke det økonomiske grunnlaget for å opprettholde levende bygder og dermed styrke landbrukets legitimitet i befolkningen. Dette er noe av kjernen i min strategi for næringsutvikling i landbruket: Ta Landet i Bruk!

Vi er her for å lære, for vi må reise ut for å bli gode og lykkes hjemme. Og vi har bygget mange suksesshistorier. Vi har for eksempel aldri hatt så stor aktivitet som nå, når det gjelder produktutvikling av matspesialiteter som bygger på lokale og regionale konkurransefortrinn. Vi ser små, innovative matbedrifter som utnytter kreativiteten sin til å skape alternativer til standard- og volumproduksjonen, som jo er selve ”bånnsvilla” i norsk matproduksjon. Vi ser hvordan de små matbedriftene bygger nye nettverk, finner nye omsetningsformer, også i samarbeid med de etablerte samvirkeformene og bygger nye merkevarer, ivaretar tradisjoner, skaper nye arbeidsplasser.

Alt dette begynner vi nå, etter mange år, å bli gode til. Men vi må lære av andre hele tiden, vi må lære av for eksempel franskmenn, italienere og spanjoler om hvordan vi i Norge, som en liten, rik nasjon med en fattig fortid, skal være stolte av våre produkter innen mat, transport, innkvartering og overnatting slik at vi med de fantastiske rammene naturen har gitt oss, kan skape og markedsføre helhetlige produkter som det er vanskelig å konkurrere med.

Vi er sammen her på Grüne Woche for på finne svaret på: Hvordan skal vi få flest mulig tyske turister til Norge. Hvordan skal vi sammen spisse profilen og bygge en nasjonal merkevare. Hvordan skal vi sammen få mat, natur og kultur til å gå opp i høyt spesialiserte opplevelsestilbud som øker turiststrømmen, og som gjør Norge til ett av verdens mest etterspurte reisemål?

Jeg tror noe av svaret på dette ligger i at i Tyskland blir Norge lagt merke til og at turisme som bygger på lokalt særpreg blir en stadig viktigere del av reiselivsproduktet i vår hektiske og globaliserte tid. Det samlede inntrykk turisten får av kultur, mat, landskap, mennesker og spesielle opplevelser skal skape begeistring og ønske om nye besøk og anbefalinger av reisemålet til familie og venner.

Tyske turister er allerede i dag den gruppen som legger igjen mest penger i Norge og nest etter svensker er de også størst i antall. For eksempel består belegget på Hurtigruta av 47 % tyskere. Tyskland med 80 millioner innbyggere er preget av store byer og tett befolkede områder. Den vakre norske naturen i Norge og store områder med lite mennesker, gir i følge tyske reiselivsoperatører den tyske turisten annerledes opplevelser, og muligheter til aktiviteter som er fysisk krevende på forskjellig nivå, eller som gjennom stillhet og visuelle inntrykk gir sjelero. Men tyskerne vet ikke så mye om norsk mat og matkultur, og de har hittil ikke valgt Norge først og fremst for matens skyld, men for naturens.

Målet er derfor å gjøre norsk mat, kokkekunst og matkultur bedre kjent for det tyske markedet. Vi må synliggjøre hvordan det viktige samspillet, og synergien med reiselivsbransjen, resulterer i et totalprodukt som det tyske markedet vil kjøpe.

Med den entusiasme og samarbeidsånd som preger prosjektet, og ikke minst med de mål som er satt, de bedrifter og personer som er valgt ut, er jeg sikker på at Norges stand til Grüne Woche i jubileumsåret 2007 vil gi et kraftig bidrag til å øke turiststrømmen, og til å ta de bygdebaserte ressursene i bruk for økt verdiskaping.

Lykke til, og med dette erklærer jeg Norges 20. utstilling på Internationale Grüne Woche for åpnet.

Takk!