Svar på spørsmål om samordning av introduksjonsstønad med stipend fra Statens Lånekasse
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II
Utgiver: Arbeids- og inkluderingsdepartementet
Brev | Dato: 11.04.2006
Lovtolkninger og spørsmål til introduksjonsloven
Til Torill Varen Storeng |
||
rkstvs@udi.no |
||
Deres ref |
Vår ref |
Dato |
02/5060-46 HHE |
13.10.04 |
Svar på spørsmål om samordning av introduksjonsstønad med stipend fra Statens Lånekasse
Vi viser til e-post av 7. september d.å., med spørsmål om deltakere i introduksjonsordningen som tar komprimert grunnskole som en del av sitt introduksjonsprogram, og som mottar flyktningstipend fra Lånekassen. Spørsmålet gjelder om ytelser fra Lånekassen kan samordnes med introduksjonsstønaden.
I forhold til innholdet i introduksjonsprogrammet, jf. § 4, må det vurderes i det enkelte tilfellet hva som er å anse som grunnleggende kvalifisering. Avgjørende er ikke om kvalifiseringen gir rett på noen økonomisk ytelse eller ikke, men om kvalifiseringen kan sies å fylle et behov som er grunnleggende, jf. Ot.prp. nr 28 (2002-2003) punkt 11.4.3. Utgangspunktet må være at skolegang på fulltid, enten det er grunnskole, videregående eller høyere utdanning, er å anse som ordinær utdanning. Overgang til ordinær jobb eller utdanning er målsettingen med introduksjonsordningen, jf. § 1, og når målsettingen er nådd kan deltaker ikke lenger sies å ha behov for grunnleggende kvalifisering. Han/hun bør som en følge av dette skrives ut av programmet.
I forhold til hva som er skolegang på fulltid og dermed å anse som ordinær utdanning, må det gjøres en individuell vurdering i forhold til hver enkelt opplæring. For grunnskoleopplæring vises det til Lånekassens regler for å yte flyktningstipend. Grunnskoleopplæring i 20 timer per uke regnes som fulltid, og kvalifiserer for fullt stipend på inntil kroner 8 000 per måned fra Lånekassen. Annen ordinær skolegang på fulltid som ikke kvalifiserer for stipend fra Lånekassen, må være å likestille med dette.
Enkeltelementer av grunnskoleopplæring eller innføringsklasser, kan likevel i noen tilfeller defineres som behov for grunnleggende opplæring i tillegg til øvrige elementer i den individuelle planen, jf. § 4. Dersom deltaker i disse tilfellene kvalifiserer for en del av flyktningstipendet fra Lånekassen, kan deltaker beholde eventuelt stipend ved siden av introduksjonsstønaden som egen inntekt, jf. § 11.
Med hilsen
Stephan Mo e.f.
avdelingsdirektør
Hege Hov Eggen
rådgiver