Historisk arkiv

Brev til kommunene om rundskriv om praktisering av kravet om økonomisk likeverdig behandling i 2006

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Alle landets kommuner

Deres ref

Vår ref

Dato

200601838-/JME

23.02.2006

RUNDSKRIV OM PRAKTISERING AV KRAVET OM ØKONOMISK LIKEVERDIG BEHANDLING I 2006

Vi viser til brev datert 19. desember 2005 utsendt av Barne- og familiedepartementet vedrørende kommunalt tilskudd til ikke-kommunale barnehager. I nevnte brev ga departementet (Kunnskapsdepartementet fra 1. januar 2006), noen foreløpig retningslinjer for kommunenes arbeid med utmåling av kommunale driftstilskudd til ikke-kommunale barnehager i 2006.

Rundskriv og regneark er nå revidert og oppdatert i forhold til kommunenes håndtering av forskriften i 2006. Dette kan lastes ned fra departementets nettside www.regjeringen.no.

Departementet vil fremheve de viktigste endringene og presiseringene som er gjort i årets versjon, jf. omtale under punkt 1.2 i rundskrivet. Endringene er gjort med tanke på forenkling og ønske om forutsigbarhet både i forhold til hva de ikke-kommunale barnehagene vil få i tilskudd samt hva kommunen må gi i tilskudd.

  • Regnskapet for 2005 – prisjustert til 2006-nivå – legges til grunn for beregning av kostnader i kommunale barnehager.
  • Den offentlige finansieringen i kommunale barnehager og kommunens finansieringsplikt overfor ikke-kommunale barnehager beregnes separat for små og store barn.
  • Det er gjort presiseringer og forenklinger i retningslinjene for hvilket regnskaps-/budsjettår kommunen skal legge til grunn for beregning av kostnadene i ikke-kommunale barnehager og for hvordan kommunen beregner nytt tilskudd ved aktivitetsendringer i løpet av året.
  • I henhold til forskrift om likeverdig behandling, har kommunene anledning til å avkorte sitt tilskudd overfor barnehager som har urimelig høyt utbytte og samtidig vesentlig lavere bemanning eller personalkostnader enn kommunens egne barnehager. Departementets veiledende retningslinjer for når kommunen kan foreta en avkorting av tilskuddet, er skjerpet.
  • Redusert maksimalpris fra 1. januar 2006 kompenseres fullt ut gjennom en økning av satsene for det statlige, ordinære driftstilskuddet. For de private barnehagene som har krav på 85 prosent av det kommunen mottar, ville det økte statstilskuddet i utgangspunktet innebære at kommunen kunne ha avkortet sitt tilskudd noe. Bevilgningen til skjønnsmidler for 2006 er tilstrekkelig til at kommunene minimum kan gi tilskudd på samme nivå som etter forskriftsendringen 1. august 2005. Departementet forutsetter derfor at for barnehager som får tilskudd etter minimumskravet i forskriften om 85 prosent av det kommunens barnehager mottar, må kommunen minimum opprettholde sitt tilskudd fra 2005 prisjustert til 2006-nivå. Dette gjelder dersom nye beregninger ved uendret aktivitetsnivå og uendret kommunalt kostnadsnivå tilser et lavere tilskudd i 2006. Se nærmere omtale under pkt. 1.2 i vedlagte rundskriv.

Departementet vil understreke merknaden til § 3 i forskrift om likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd som sier at ”Kommunen må dokumentere sin beregning av kostnader og finansiering av kommunens barnehager, og den videre beregningen av tilskudd til ikke-kommunale barnehager”. Dette er svært viktig med hensyn til klagerett og kontrolltiltak.

Spørsmål knyttet til det foreliggende rundskrivet og kommunenes håndtering av forskriften om likeverdig behandling i 2006 skal i første omgang rettes til fylkesmannen i de respektive fylker.

Med hilsen

Hanne Yssen (e.f.)

Jelena Mellison

Kopi til:

Alle fylkesmenn

Kommunal- og regionaldepartementet, Postboks 8112 Dep, 0032 Oslo

Finansdepartementet, Postboks 8008 Dep, 0030 Oslo

Kommunenes Sentralforbund, Postboks 1378 Vika, 0114 Oslo

Private Barnehagers Landsforbund, Postboks 23 Stormyra, 8088 Bodø

IKO – Kirkelig pedagogisk senter, Postboks 2623 St.Hanshaugen, 0131 Oslo