Saksbehandlingstiden i Klagenemnda for offentlige anskaffelser
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II
Utgiver: Fornyings- og administrasjonsdepartementet
Fornyings- og administrasjonsministerens svar på skriftlig spørsmål nr. 542 (2005-2006)
Svar til Stortinget | Dato: 14.03.2006
Saksbehandlingstiden i Klagenemnda for offentlige anskaffelser
Skriftlige spørsmål til skriftlig besvarelse
Dok. 15 spm. 542 (2005-2006) fra Torbjørn Hansen (H) til
fornyings- og administrasjonsministeren
Datert: 03.03.2006
Besvart: 14.03.2006 av fornyings- og
administrasjonsminister Heidi Grande Røys (SV)
Spørsmål:
Hva vil Regjeringen gjøre for å sikre en forsvarlig
saksbehandlingstid i Klagenemnda for offentlige anskaffelser, for å
sikre en bedre etterlevelse av regelverket for offentlige
anskaffelser og er det aktuelt å innføre overtredelsesgebyr eller
andre sanksjonsmuligheter ved brudd på innkjøpsregelverket i
offentlig sektor?
Begrunnelse:
Dagens Næringsliv meldte 28. februar at
behandlingstiden hos Kofa er 7 måneder på inngåtte kontrakter, og
at næringsdrivende av den grunn oppfatter det som meningsløst å
sende inn klage. Oppslaget forteller også at staben i Kofa er på
fire personer mens antall saker levert inn siden 2003 er 850. Det
fremgår også at tre av fire saker har gitt medhold til klager.
Antall saker som gis medhold gir lite grunnlag for å anta at
klagemengden er uforholdsmessig stor i forhold til antall brudd på
regelverket. Kofa er et rådgivende organ og har i dag ingen
sanksjonsmidler. Samarbeidsregjeringen hadde i 2005 på høring et
forslag om å gi Kofa mulighet til å ilegge overtredelsesgebyr ved
brudd på regelverket, blant annet etter at Riksrevisjonen hadde
avdekket en rekke alvorlige og omfattende brudd på regelverket.
Forslaget gikk ut på å gi Kofa mulighet til å ilegge et
overtredelsesgebyr på inntil 15% av anskaffelsens verdi, noe som må
antas å kunne oppmuntre til en bedre etterlevelse av regelverket.
Høringsfristen var 6. juli 2005.
Svar:
Ved utgangen av januar 2006 var gjennomsnittlig
saksbehandlingstid i klagenemnda 118 dager. De sakene der
oppdragsgiver venter med å inngå kontrakt, blir prioritert
tidsmessig av nemnda. I disse sakene var gjennomsnittlig
saksbehandlingstid 51 dager. Dette er en viss økning fra 2004.
Saksinngangen har helt siden opprettelsen i 2003 vært stor, og
etterspørselen etter tvisteløsningen har økt, og det har skapt
kapasitetsproblemer i sekretariatet. 2005 var et omskiftelig år for
klagenemnda. Fra opprettelsen av var nemnda administrativt
underlagt departementet med kontorer i Regjeringskvartalet. I mars
2005 ble det administrative ansvaret flyttet over til
Konkurransetilsynet, blant annet for å tydeliggjøre at nemnda er
faglig uavhengig. Tilsynets flytteprosess til Bergen medførte en
nærmest full utskiftning av sekretariatet i løpet av 2005. Fra
årsskiftet 2005/2006 er hele sekretariatet med nyansatte etablert i
Bergen, og nemndas bevilgning for 2006 er økt med 800 000 kr i
forhold til året før. Det vil nå bli lagte vekt på å få ned
restansene og behandlingstiden generelt. I forbindelse med
revisjonen av innkjøpsregelverket vurderer jeg spørsmålet om
innføring av sanksjoner. Jeg vil om kort tid fremme forslag til
endringer i lov om offentlige anskaffelser hvor jeg vil ta stilling
til dette spørsmålet. Departementet vil i løpet av 2006 evaluere
Klagenemnda for offentlige anskaffelser. Der vil vi blant annet se
på om det bør gjøres endringer for ytterligere å effektivisere
nemndas arbeid. Blant annet vil dagens saksbehandlingsregler,
nemndas kompetanse, organisering og klageutgifter, bli vurdert.