Historisk arkiv

Rundskriv H-21/04

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Kommunal- og regionaldepartementet

- Ikrafttredelse av endringer i utlendingsloven - Endringer i utlendingsforskriften - Advokatordningen

Rundskriv H-21/04

Utlendingsdirektoratet
Utlendingsnemnda
Justisdepartementet
Politidirektoratet
Politiets utlendingsenhet
Den Norske Advokatforening
Norsk organisasjon for asylsøkere
Fylkesmennene



Nr.

Vår ref

Dato

H-21/04

04/2042-10 HBO

17.12.04

I. Ikrafttredelse av endringer i utlendingsloven

Stortinget vedtok 15. juni 2004 lov om endringer i utlendingsloven §§ 29, 30 og 42 (senking av nedre strafferamme for utvisning og fritt rettsråd i asylsaker), jf Ot. prp. nr. 51(2003-2004) og Inst.O. nr.93 (2003-2004) fra Stortingets kommunalkomité. Endringene ble sanksjonert ved kongelig resolusjon av 30. juni 2004.

Kongen kan bestemme at de enkelte bestemmelsene i endringsloven trer i kraft til forskjellig tid. Endringene i utlendingsloven §§ 29 og 30 trådte i kraft 15. oktober 2004.

Endringene i utlendingsloven § 42 trer i kraft fra 1. januar 2005, etter beslutning i statsråd 29.10.2004 om ikrafttredelse. Endringene innebærer en omlegging av advokatordningen i asylsaker.

Omleggingen av advokatordningen i asylsaker medfører også endringer i lov om fri rettshjelp, samt stykkprisforskriften. Disse endringene vil bli omfattet av et eget rundskriv fra Justisdepartementet.

Ordlyden i § 42 er vedlagt, se vedlegg 1.

Nærmere om endringene i utlendingsloven § 42:

På bakgrunn av en evaluering av dagens advokatordning i asylsaker, samt utredninger foretatt av Utlendingsdirektoratet og Kommunal- og regionaldepartementet, ble det i 2003 besluttet å endre advokatordningen i asylsaker. Omleggingen har til formål å få bedre utnyttelse av ressursene som brukes på advokatbistand i asylsaker, og samtidig sikre at asylsøkerne mottar en informasjon og veiledning som ivaretar deres rettsikkerhet.

Endringene i § 42 tredje og fjerde ledd innebærer at asylsøkere ikke lenger vil ha rett til fritt rettsråd uten behovsprøving i forbindelse med Utlendingsdirektoratets behandling av søknaden om asyl. Retten til fritt rettsråd inntrer først når det foreligger et negativt vedtak fra Utlendingsdirektoratet. At retten inntrer når det foreligger et negativt vedtak, innebærer at advokat tildeles i det direktoratet fatter et avslag, og det er advokaten som skal forkynne det negative vedtaket for asylsøkeren. I saker der asylsøkeren klager på kun å ha fått opphold etter lovens § 8 annet ledd, vil søkeren ikke ha rett til fritt rettsråd. Bestemmelsen inneholder videre en adgang til å gjøre ytterligere unntak og presiseringer knyttet til tredje ledd i forskrifts form.

Endringen i § 42 fjerde ledd innebærer kun at man fjerner henvisningen til asylsaker, slik at bestemmelsen nå kun omfatter bort- og utvisningssaker og tilbakekall av tillatelse.

Opprettelsen av et nytt tredje og fjerde ledd i § 42 innebærer at nåværende tredje og fjerde ledd blir nytt fjerde og femte ledd.

II. Endringer i utlendingsforskriften

Som følge av omleggingen av advokatordningen i asylsaker og endringene i lovens § 42 har Kommunal- og regionaldepartementet vedtatt å innføre en ny § 145a, samt endre § 147 i utlendingsforskriften. Endringene er omhandlet i høringsbrev av 19.12.2003. I forhold til endringene som ble foreslått i høringsbrevet er det foretatt enkelte justeringer.

Endringene trer i kraft 1. januar 2005. En oversikt over endringene i § 145a og 147 er vedlagt, se vedlegg 2.

§ 145a

Ny § 145a første ledd gjentar lovens utgangspunkt om at rett til fritt rettsråd først inntrer ved negativt vedtak. De nærmere regler om antall timer rettsråd den enkelte har krav på i klageomgangen, vil fremgå av stykkprisforskriften.

Annet ledd redegjør for i hvilke tilfeller fritt rettsråd likevel kan gis i første instans. Dette gjelder for enslige mindreårige asylsøkere og saker som kan berøre hensynet til rikets sikkerhet, utenrikspolitiske hensyn eller der anvendelsen av flyktningkonvensjonen art. 1F (eksklusjon) kan bli aktuelt. For enslige mindreårige asylsøkere skal fritt rettsråd gis i rimelig tid før vedtaket fattes. Dette innebærer at Utlendingsdirektoratet gis adgang til å foreta undersøkelser rundt søkerens alder før advokat tildeles. Nærmere regler om antall timer rettsråd disse særtilfellene skal gis i første instans vil fremgå av stykkprisforskriften.

Det fremgår videre av annet ledd at Utlendingsdirektoratets vurdering av hvorvidt det foreligger et slikt særtilfelle som gir grunnlag for advokatbistand i første instans, ikke er et enkeltvedtak som omfattes av forvaltningslovens regler om saksforberedelse, vedtak og klage.

Bestemmelsens tredje ledd angir at asylsøkere som ikke har rett til fritt rettsråd skal gis tilbud om individuell veiledning, herunder informasjon, fra en frivillig organisasjon. Dette gjelder ikke i saker som omfattes av en massefluktsituasjon (kollektiv beskyttelse).

§ 147

Ny § 147 presiserer at politiet også skal bistå søkerne med å ta kontakt med en frivillig organisasjon.

Videre endres bestemmelsen slik at retten til å skifte advokat også begrenses for søkere som har blitt tildelt advokat gjennom etablerte advokatlister. Tidligere har denne begrensningen kun omfattet søkere som er tildelt advokat gjennom en advokatvaktordning.

Ved opprettelsen av ny advokatordning antas det at problemet med hyppig skifte av advokat blir mindre, idet advokat først tildeles i det det foreligger et negativt vedtak. Dersom søkeren ønsker å bruke en spesiell advokat, må søkeren med den nye ordningen varsle Utlendingsdirektoratet om dette før direktoratet tildeler advokat etter de regionale listene. Har søkeren ikke varslet direktoratet om sitt ønske om en spesiell advokat, og advokat er tildelt av direktoratet i forbindelse med negativt vedtak, vil søkeren etter ny § 147 ikke kunne skifte advokat med mindre særlige grunner tilsier det og saken ikke vil bli forsinket.

III. Advokatvaktordning

Dette rundskrivet opphever rundskriv H-1/04 om midlertidig advokatvaktordning i asylsaker. De nærmere regler for iverksetting av advokatvaktordning etter 01.01.2005 vil bli regulert gjennom rundskriv fra Utlendingsdirektoratet, jf utlendingsforskriften § 147 annet ledd.

Med hilsen



Thor Arne Aass e.f.
ekspedisjonssjef

Sissil Pettersen
avdelingsdirektør

2 vedlegg


Vedlegg 1

Med virkning fra 1. januar 2005 er det gjort følgende endringer i i lov 24. juni 1988 nr. 64 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven):

§ 42 tredje og fjerde ledd:

§ 42 tredje og fjerde ledd skal lyde:

Utlending som har søkt asyl har rett til fritt rettsråd uten behovsprøving ved negativt vedtak fattet av Utlendingsdirektoratet. Dette gjelder likevel ikke der utlendingen klager over bare å ha fått tillatelse etter § 8 annet ledd. Kongen kan i forskrift fastsette ytterligere unntak og gi nærmere regler til utfylling av første punktum, herunder også regler om rett til fritt rettsråd uten behovsprøving i første instans.

I saker om bortvisning, utvisning og tilbakekall av tillatelse, har utlending rett til fritt rettsråd uten behovsprøving. Dette gjelder likevel ikke i utvisningssaker i henhold til § 29 første ledd bokstav b og c, § 30 annet ledd bokstav b og § 58 annet ledd når det foreligger forhold som nevnt i femte punktum. I andre saker etter loven har utlending rett til ytelser etter lov 13. juni 1980 nr. 35 om fri rettshjelp når de alminnelige vilkårene er oppfylt. Dersom retten tar til følge begjæring om å holde rettslig avhør etter § 36 i sak hvor utlending har krav på fritt rettsråd, skal også utgiftene til juridisk bistand under bevisopptaket dekkes etter lov om fri rettshjelp.

Nåværende fjerde ledd blir nytt femte ledd.



Vedlegg 2

Med virkning fra 1.januar 2005 gjøres følgende endringer i forskrift 21.desember 1990 nr.1028 om utlendingers adgang tilriket og deres opphold her (utlendingsforskriften):

§ 145a skal lyde:

§ 145a. Veiledning og rett til fritt rettsråd for asylsøkere.

Utlending som har søkt asyl har rett til fritt rettsråd uten behovsprøving ved negativt vedtak fattet av Utlendingsdirektoratet, jf. lovens § 42 tredje ledd.

Enslig mindreårig asylsøker har i tillegg rett til fritt rettsråd uten behovsprøving i rimelig tid før Utlendingsdirektoratet fatter vedtak i saken. Det samme gjelder for utlending som søker asyl, når saken kan berøre hensynet til rikets sikkerhet, utenrikspolitiske hensyn eller anvendelse av flyktningkonvensjonen art. 1 F. Forvaltningsloven kapittel IV til VI om saksforberedelse, vedtak og klage gjelder ikke for Utlendingsdirektoratets beslutning om hvorvidt en sak omfattes av første eller annet punktum.

Utlending som søker asyl, og som ikke har rett til fritt rettsråd etter annet ledd, skal gis tilbud om individuell veiledning fra en uavhengig organisasjon. Dette gjelder likevel ikke når det foreligger en situasjon som nevnt i lovens § 8a.

§ 147 skal lyde:

§ 147.Tilbud om advokat og annen bistand. Advokatvaktordning.

Politiet skal bistå utlending med å ta kontakt med en uavhengig organisasjon eller advokat dersom utlendingen ønsker det.

Kommunal- og regionaldepartementet kan opprette advokatvaktordninger til å bistå utlending i sak om bortvisning eller asyl.

I saker der Utlendingsdirektoratet tilbyr asylsøkeren advokat gjennom en advokatvaktordning eller i henhold til etablerte advokatlister, kan utlendingen bare bruke annen advokat enn den som tilbys når særlige grunner tilsier det og saken ikke blir forsinket. Dersom utlendingen på forhånd er representert ved advokat, skal denne benyttes dersom det kan skje uten å forsinke saken.