Historisk arkiv

Tegnspråk som førstespråk

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Jagland

Utgiver: Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet

Veiledning til Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen (L97)

Veiledning til Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen (L97)

Tegnspråk som førstespråk

Innhold


1. Innledning - veiledninger til læreplanverket for den 10-årige grunnskolen

Denne veiledningen har som siktemål å være til hjelp i arbeidet med læreplanverket for den 10-årige grunnskolen. Den skal gi ideer og eksempler og hjelp til å se muligheter for oppfølgingen av læreplanverket i det praktiske arbeidet.

1.1 Grunnlag i læreplanverket

Veiledningen bygger videre på læreplanverket. Det er derfor nødvendig at du bruker veiledningen sammen med den.

Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen (L97) og Det samiske læreplanverket for den 10-årige grunnskolen omfatter tre hoveddeler:

  • Læreplan for grunnskole, videregående opplæring og voksenopplæring. Generell del
  • Prinsipper og retningslinjer for opplæringen i grunnskolen
  • Læreplaner for fagene

Disse tre delene utgjør samlet et forpliktende og helhetlig læreplanverk for opplæringen i den 10-årige grunnskolen, ("Forskrift 16.juli 1997 nr 791 om læreplanverka").

I bruken av veiledningene er det viktig å se lære-planer for fag i sammenheng med generell del og prinsipper og retnings-lin-jer.

1.2 Kompetanseutvikling - veiledninger - planer for etterutdanning

Å realisere læreplanverket er en aktiv og målrettet prosess. Den vil kreve at personalet ved den enkelte skole tar vare på og tar i bruk den kompetansen det har opparbeidet, men samtidig også videreutvikler og fornyer denne kompetansen.

Veiledningene er ledd i departementets plan for kompetanseutvikling knyttet til innføring av det nye læreplanverket for perioden 1996-99. På grunn-lag av læreplanverket og planen for kompetanse-utvikling utarbeider departe-mentet planer for etter-utdanning og veiled-ninger til læreplanverket for prioriterte områder og fag. Veiledningene til læreplanverket er dermed ledd i en samlet plan og strategi for kompetanse-utvikling.

Veiledningene har relevans for og er koordi-nert med tilsvarende planer for etterutdanning. Eksemplene i vei-ledningene kan brukes i gjennom-føringen av etterutdanningen. Veilednin-gene kan også brukes uavhengig av etterutdannings-planen, og derfor også i tilknyt-ning til annen kompe-tanse-utvikling.

1.3 Veiledningenes funksjon - fra læreplanverk til undervisning og læring

Veiledningene har - som navnet tilsier - en veile-dende status i forhold til læreplan-ver-ket. De skal bidra til at opplæ-rin-gen følger opp mål, prinsipper og innhold i læreplan-verket, og skal være et hjelpe-middel i prosessen fra læreplanverk til undervisning og læring.

Veiledningen skal gi hjelp til

  • å sette seg inn i, drøfte og reflektere over innholdet i læreplanverket og konsekvenser for opplæringen
  • å få ideer og se muligheter til å kunne arbeide med det aktuelle faget eller området slik læreplanverket tilsier
  • å få ideer til utviklingsarbeid i faget eller på området

En veiledning er ingen ferdig "kokebok". Den gir ideer og eksempler og reiser problemstillinger som grunnlag for drøfting og refleksjon, men presenterer ikke ferdige og komplette svar på hvordan en skal arbeide med et fag eller område.

I generell del av læreplanen L97 s 28 heter det bl a om lærernes undervisning og elevenes læring:

"God undervisning setter læring i gang - men den fullbyrdes ved elevens egen innsats. Den gode lærer stimulerer denne prosessen."

Veiledningene skal hjelpe lærerne til å gjennom-føre en undervisning som støtter og stimulerer elevene som aktive, handlende og selvstendige i sin læring og utvikling, jf Prinsipper og retnings-linjer i L97 s 75.

1.4 Veiledningenes innhold og oppbygning

Foruten dette innledningskapitlet (kapittel 1) består veiledningene av to kapitler:

Kapittel 2: Faget eller området i L97 og konsekvenser for opplæringen

I dette kapitlet legges det vekt på to hoved-aspekter: å peke på og stimulere til drøfting av

  • sentrale sider ved læreplanverket når det gjelder det aktuelle faget eller området
  • konsekvenser for opplæringen - hvordan lære-plan-verket kan følges opp i praksis i faget eller på området

Det blir vist til læreplanverket og sentrale trekk ved faget eller området. Veiledningene skal dermed også være et hjelpemiddel til å bli kjent med lære-planverket og bli seg bevisst hva som står sentralt i det. Det danner igjen grunnlag for å kommentere og drøfte hva lære-plan-verket innebærer for opplærin-gen, og hvor-dan en kan følge opp planverket i praktisk arbeid.

Dette kapitlet er forholdsvis generelt. Det omtaler det aktuelle faget eller området sett under ett. I neste kapittel kommer en nærmere tilbake til mer utdypende omtale knyttet til de enkelte hovedtrinnene.

Kapittel 3: Hvordan arbeide med faget eller området ? Eksempler og ideer

Her gis det en nærmere omtale av opplæringen på hvert hoved-trinn. Det inneholder dessuten en rekke konkrete eksempler og ideer på mulige måter å arbeide med det aktuelle faget eller området på.

Eksemplene skal bidra til at veiledningene blir til praktisk hjelp for brukerne, slik at de blir bedre i stand til å arbeide med faget eller området slik læreplanverket legger opp til.

1.5 Målgrupper

Den primære målgruppen for veiledningene er det pedagogiske personalet i skolen. Sko--lens ledelse og personale må legge til rette for og stimulere til god bruk av veiledningene på sin skole. En veiled-ning kan brukes på ulike måter og av en større eller mindre del av personalet.

  • Dels kan det være tale om at veiledningen brukes som grunnlag for felles drøftingeri personalet. Det gjelder særlig hvor og når det er aktuelt å trekke alle med i en drøfting av felles oppgaver, slik det f eks kan være tilfelle når det gjelder IT og elevvurdering.
  • Dels kan en veiledning være aktuell å bruke i deler av personalet, f eks av et team av lærere som arbeider på samme klassetrinn og/eller med samme fagområde.
  • Veiledningen vil også - og til dels i tillegg til en felles bruk - med fordel kunne anvendes av enkelt-lærere. Den kan brukes på selvstendig grunnlag for å bli bedre kjent med lære-plan-verket og for å få ideer om oppfølging og gjennomføring av opplæringen i et fag eller på et område.

1.6 Bruken av veiledningene

Skolene skal planlegge og gjennomføre opp-lærin-gen innenfor rammen av læreplan-verket. I for--lengelsen av læreplanverket skal det foretas et lokalt arbeid med læreplanene. Lokale konkretiseringer og tilvalg skal utdype og ut-fylle det sentralt fastsatte innholdet, levendegjøre det og tilpasse det til barn og unges erfaringer og forutsetninger. Dette krever samarbeid, og det gir rom for å bruke faglig skjønn for å sikre lokal og individuell tilpasning, jf L97, forordet og s 70-71.

Det lokale arbeidet med læreplanene danner igjen grunnlag for hvordan lærerne mer konkret plan-legger undervisningen på klasse- og elevnivå. Veiledninger til læreplanverket er mest relevante i forbindelse med den konkrete planleggingen og gjen-nom-føringen av opp-læringen. Eksemplene tar utgangs-punkt i læreplanverket. Samtidig er det vist til mulige lokale konkretiseringer og tilvalg.

1.7 Veiledninger - utprøving og utviklingsarbeid

I veiledningene har en forsøkt å forutse hva slags utford-ringer en vil stå overfor når en konkret skal gå over til nytt læreplanverk og skal arbeide med ulike fag og områder.

Det er et viktig siktemål at veiledningene kan bidra til å avhjelpe det behovet for støtte og veiledning som er til stede i overgangs-perioden til nytt læreplanverk. De vil også kunne ha positiv betydning i det lokale utviklingsarbeidet, som skal sikte mot å fornye og forbedre virksomheten i forhold til mål og prinsipper i læreplanverket.

Det vil være nødvendig at den enkelte skole og lærer bruker veiledningene på en aktiv og kreativ måte - vurderer ideer og eksempler på bakgrunn av egne forhold og erfaringer ved skolen og prøver dem ut i egne opplegg.

Det vil sjelden være tale om å bruke hele veilednin-gen. Kanskje kan en gripe fatt i enkelte ideer eller eksempler, og bygge videre på dem.

Det vil derfor være verdifullt om veilednin-gene gir inspi-ra-sjon til å komme på og videre-utvikle egne ideer og finne egne løsninger. Veiledningene pre-senterer derfor også spørsmål og problemstillinger til overveielse og drøfting.

Veiledningene er i seg selv å se på som en utvikling og utprøving av ideer om hvordan en kan arbeide for å gjennomføre læreplanverket. Departementet vil følge med i utviklingen og vurdere erfaringene med veiledningene i tiden som kommer - også behov for justeringer som måtte oppstå.

Lagt inn 3. desember 1998 av Statens forvaltningstjeneste, ODIN-redaksjonen