Nye avfallskoder for EE-avfall i ny grensekryssforordning

Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/3230 av 18. oktober 2024 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2024/1157 med hensyn til endringer for forsendelser av elektrisk og elektronisk avfall vedtatt innenfor rammen av Basel-konvensjonen

Commission Delegated Regulation (EU) 2024/3230 of 18 October 2024 amending Regulation (EU) 2024/1157 of the European Parliament and of the Council as regards changes on shipments of electrical and electronic waste agreed under the Basel Convention

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 16.08.2024

Spesialutvalg: Miljø

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø

Kapittel i EØS-avtalen: V. Avfall

Status

Rettsakten er vedtatt av Europakommisjonen og ble publisert i EU-tidende 20. desember 2024.

Rettsakten er til vurdering i EØS/EFTA-statene. 

Sammendrag av innhold

Europakommisjonen har vedtatt en ny underliggende delegert rettsakt under revidert forordning om grensekryssende transport av avfall (EU) 2024/1157 (grensekryssforordningen) som skal sikre bedre kontroll av grensekryssende forsendelser av EE-avfall og dermed bidra til å forebygge miljøkriminalitet og helse- eller miljøskade ved uforsvarlig håndtering av slikt avfall. Rettsakten (forordning (EU) 2024/3230) ble publisert i EU-tidende 20. desember 2024 og endrer revidert grensekryssforordning ved at det innføres nye avfallskoder for EE-avfall, som i praksis gir utslag på hvorvidt EE-avfall kan transporteres på tvers av landegrenser, og hvilke prosedyrer som gjelder for ulike regioner.

Endringene gjennomfører et vedtak fra partene til Baselkonvensjonen fra 2022, der de ble enige om at alt EE-avfall ble meldepliktig og krever samtykke for eksport og import fra 1. januar 2025. Baselkonvensjonen etablerer et globalt rammeverk for kontroll med grensekryssende forsendelser av farlig avfall og noe annet avfall som for eksempel plastavfall. Formålet er å forebygge skader på helse og miljø fra håndtering og internasjonal handel med avfall, og sikre bedre kontroll med forsendelser av avfall slik at det får forsvarlig håndtering. Norge er part til Baselkonvensjonen, som gjennomføres i EU/EØS via EUs grensekryssforordning og rammedirektivet om avfall.

Rettsakten innebærer at det fra 1. januar 2025 kreves samtykke fra myndighetene for grensekryssende transport av alt EE-avfall mellom EU/EØS og OECD-land. Eksport av EE-avfall til/fra ikke-OECD land utenfor EU blir forbudt.

For grensekryssende transport innad i EU/EØS av ikke-farlig EE-avfall som kan klassifiseres under kodene GC010 og GC020 er det foreslått at kravet om samtykke først gjelder fra 1. januar 2027. Dette avfallet kan derfor sendes under grønnlistet prosedyre frem til 31. desember 2026. Kommisjonen viser til at det nye elektroniske systemet for utveksling av informasjon og dokumentasjon for grensekryssende avfallsforsendelser (DIWASS) (som blir obligatorisk for medlemsland å bruke fra 21. mai 2026) er forventet å være operasjonelt innen den tid, noe som legger til rette for en effektiv implementering av Baselvedtaket innad i EU/EØS fra 1. januar 2027.

I praksis betyr rettsakten følgende prosedyrer:

Prosedyre i dagens EU-regelverk

Prosedyre med EUs nye underliggende delegerte rettsakt

Eksport av farlig EE-avfall til ikke-OECD-land

Forbudt

Forbudt

Eksport av ikke-farlig EE-avfall til ikke-OECD-land som tillater det etter forordning 1418/2007

Grønnlistet/Meldepliktig

Forbudt

Import av alt EE-avfall fra ikke-OECD-land

Grønnlistet/Meldepliktig

Meldepliktig

Eksport/import av farlig EE-avfall til/fra OECD-land

Meldepliktig

Meldepliktig

Eksport/import av ikke-farlig EE-avfall til/fra OECD-land

Grønnlistet

Meldepliktig

Eksport/import av farlig EE-avfall til/fra EU-land

Meldepliktig

Meldepliktig

Eksport/import av ikke-farlig EE-avfall til/fra EU-land (GC010 og GC020)

Grønnlistet

Grønnlistet fram til 31.12.2026. Deretter meldepliktig fra 1.januar 2027. 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Revidert grensekryssforordning ((EF) nr. 2024 /1157) er ikke enda gjennomført i norsk rett. Den vil gjennomføres i avfallsforskriften kapittel 13, med hjemmel i forurensningsloven §§ 31 og 32. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Endringene er viktig for å sikre forsvarlig håndtering av EE-avfall, for å hindre alvorlig skade på helse og miljø i andre land.

Det er usikre tall på mengder norsk ikke-farlig EE- avfall som blir eksportert under grønnlistet avfallsprosedyre i dag, men data fra Tolletaten tilsier at det er snakk om begrensede mengder. Av disse mengdene er det minimalt som går til OECD-land utenfor EU. Det er derfor ikke antatt at det vil bli en stor økning i antall søknader om samtykke til eksport av ikke-farlig EE-avfall hverken innad i EU eller til OECD-land og derav ikke store økonomiske konsekvenser for norske aktører. Vi har per dags dato ikke tilgjengelige tall for import av grønnlistet EE-avfall.

For de aktørene som eksporterer grønnlistet EE-avfall i dag vil konsekvensene være at det ikke lenger er lov å eksportere EE-avfall til ikke-OECD-land. Aktører som har eksportert ikke-farlig EE-avfall til OECD-land utenfor EU må nå søke om samtykke fra involverte land for å eksportere dette. Det innebærer både økonomiske og administrative konsekvenser i form av saksbehandlingstid og saksbehandlingsgebyr.

Aktører som har eksportert ikke-farlig EE-avfall med grønnlistet prosedyre til EU/EØS-land kan fortsette å gjøre dette fram til 31. desember 2026, gitt at avfallet kan klassifiseres som enten GC010 Elektriske enheter som kun består av metaller eller legeringer eller GC020 Elektronisk skrap (f.eks. kretskort, elektroniske komponenter, ledninger, osv.) og utvunnet elektroniske komponenter egnet for gjenvinning av grunnmetaller og edelmetaller.

Sakkyndige instansers merknader

Innholdet i denne rettsakten (forordning (EU) 2024/3230) er likt (forordning (EU)2024/3229) som endret eksisterende grensekryssfororordning (EU) 1013/2006. Formålet med denne rettsakten er å iverata Baselvedtaket også i den reviderte grensekryssforordningen. 

Miljødirektoratet varslet om kommisjonen sin høring på sine nettsider. Denne rettsakten blir også hørt nasjonalt i forbindelse med den nasjonale høring for (forordning (EU)2024/3229) med frist for høringsinnspill 31.01.2025.

Kommisjonen fikk innspill på sin høring fra bransjen der de argumenterte for at prosedyre for eksport av grønnlistet avfall er harmonisert i EU/EØS og gir likt nivå av miljøbeskyttelse i medlemslandene. De anførte at meldepliktsprosedyre vil være kostbart og skape forsinkelser, da det eksporteres store menger EE-avfall mellom medlemsland, samt at det vil forhindre mål om økt materialgjenvinning av kritiske råmaterialer.

Rettsakten ble behandlet i Spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er representert, gjennom skriftlig prosedyre mellom 24. januar 2025 og 7. februar 2025. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel. 

Vurdering

Denne rettsakten endrer revidert grensekryssforordning. Den gjennomfører et vedtak under Baselkonvensjonen, som Norge er part til. Regelverkets formål er å beskytte helse og miljø, og rettsakten er hjemlet i EU-traktaten 192.

Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel.

Det er ikke behov for tilpasninger ved innlemmelse i EØS-avtalen.

Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 20

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.: KOM(2024)7199
Rettsaktnr.: 2024/3230
Basis rettsaktnr.: (EU) 2024/1157
Celexnr.: 32024R3230

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 28.11.2024
Frist returnering standardskjema: 20.03.2025
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker